2.2 C
Rīga
trešdien, 25 decembris, 2024

Pasaulē interesantākie un iespaidīgākie vilcienu maršruti

National Geographic 29/09/2022 08:35
 

Braucieni ar vilcienu ir sens ceļošanas veids, ko joprojām izvēlas miljoniem cilvēku pasaulē. Īpašāki vilciena maršruti ved gar gleznainām Alpu vai Himalaju ainavām. Citi, savukārt, šķērso visu Austrāliju no dienvidiem uz ziemeļiem.

Pirmo dzelzceļa līniju pasaulē izveidoja 1825. gadā, kad Džordžs Stīvensons ar dzelzceļu savienoja Stoktonas un Darlingtonas pilsētas Anglijā. Līnija bija paredzēta ogļu transportēšanai un vagonus vilka tvaika lokomotīve. Vilcienā bija 300 vietas pasažieriem, taču savā pirmajā braucienā tās aizveda aptuveni 450 līdz 600 cilvēkus. Daļa brauca iekšā, bet cita daļa – uz ogļu piekrauto vagonu jumtiem.

Mūsdienās ceļojumi ar vilcienu ir krietni komfortablāki, daudzās pasaules valstīs var pārvietoties arī pa pasakaini skaistiem maršrutiem. Iespaidīgākos no tiem varēs redzēt kanālā “National Geographic” raidījumā “Pasaules lieliskākie ceļojumi ar vilcienu no putna lidojuma”. 

Tā pirmizrāde jau pirmdien, 3. oktobrī, plkst. 22.00. Gaidot raidījumu, aicinām tuvāk iepazīties ar iespaidīgajiem vilcienu maršrutiem, kas tajā būs redzami! 

Alpu kalnu ainavas no Šveices Ledāju ekspreša logiem 

Septiņās ar pusi stundās “Glacier Express” jeb Ledāju ekspresis, kas savieno Šveices slēpošanas kūrortu Cermatu ar Sanktmoricu, mēro aptuveni 290 kilometrus. Ceļojumā vilciens šķērso 291 tiltus un izbrauc cauri 91 tunelim.

Savā augstākajā punktā Ledāju ekspresis sasniedz 2033 metrus. Inženieri izmanto jaunākās tehnoloģijas, lai aizsargātu dzelzceļa līniju no zemes nogruvumiem un nāvējošām lavīnām.

Vilciena panorāmas logi sniedz iespēju baudīt skaistos skatus, katram pasažierim iedod arī austiņas, kurās var dzirdēt stāstus par vietām, kas redzamas pa logiem. Ledāju ekspresī pieejamas dažādas pasažieru klases, var pasūtīt uzkodas, pilnvērtīgas maltītes un apmeklēt bāru. “Excellence Class” biļetes īpašniekiem ir paredzētas vairāku kārtu pusdienas, vīns, kā arī īpaša atpūtas zona.

Vilciens, kas aizvedīs ciemos pie polārlāčiem 

Šis vilciena ceļš šķērso vienu no desmit Kanādas provincēm – Manitobu – no dienvidiem uz ziemeļiem. Tas ved pasažierus no provinces galvaspilsētas Vinipegas uz Čērčilu – pilsētu, kas slavena ar to, ka tajā dzīvo polārlāči. To populācija tur sasniedz ap 1000 dzīvniekiem. 

Brauciens ar vilcienu ir aptuveni 48 stundas garš – ceļā jāpavada divas dienas un divas naktis. 1697 kilometrus garais maršruts ved cauri sniegotiem zālājiem, mežiem un aukstām zemēm tieši aiz polārā loka. Pa ceļam ir iespējams vērot arī ziemeļblāzmu. 

Taču, kad temperatūra sasniedz – 45°C, inženieriem nākas cīnīties ar sniegu un ledu, lai vilciens varētu turpināt ceļu. Reizēm tas var būt nudien izaicinoši! 

Dzelzceļš, kura izbūve aizņēma gadsimtu

Vienīgais Meksikas vilciena maršruts ir īsts inženierijas brīnums. Tā izbūve pasaulē lielākajā kanjonā — Vara kanjonā — aizņēma 100 gadus. Tiek uzskatīts, ka Vara kanjons, kas atrodas Meksikas Čivavas štatā, ir četras reizes lielāks par Lielo kanjonu ASV. Patiesībā to veido vairāki kanjoni, no kuriem lielākais ir 1879 metrus dziļš.

Jau kopš 1961. gada “El Chepe” vilciens traucas pa savu 653 km garo sliežu ceļu. Brauciena garums ir atkarīgs no iekāpšanas vietas, bet brauciens ar “El Chepe” ekspresi no Los Močis pilsētas rietumu krastā līdz galapunktam ilgst no deviņām līdz 16 stundām. Tā laikā vilciens šķērso 37 tiltus un 86 tuneļus. 

Ainavas, kas paveras pa ekspreša logiem, ir Sjerramadres kalni, aizas, dziļas gravas un lauksaimniecības teritorijas. Dodoties austrumu virzienā, pasažieriem iesaka izvēlēties vietas vilciena labajā pusē, lai iegūtu labākos skatus.

Pasaulē augstāko kalnu grēdu var šķērsot ar vilcienu 

Gadsimtu vecs vilciena maršruts, kas iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā, savieno divas Indijas kalnu pilsētas. Dārdžilingas – Himalaju dzelzceļš ved caur pasaulē augstāko kalnu grēdu, ko raidījuma skatītāji varēs redzēt no putnu lidojuma. 

Ceļojums pa šo dzelzceļu, kas ir būvēts no 1879. līdz 1881. gadam, ir aptuveni 88 km garš. Tā maršruts ir izbūvēts tā, ka vilciens sasniedz aptuveni 100 līdz 2200 m virs jūras līmeņa.  

Pasažieriem jāatceras, ka klimatiskie apstākļi ceļojumā radikāli mainās – iekāpjot vagonā sākuma pieturā, ārā būs vasarīga temperatūra, bet, izkāpjot gala pieturā, vajadzēs jau ziemas drēbes. Jārēķinās arī ar to, ka vilciena reisi var tikt atcelti, ja ir stipras lietusgāzes. Tādā gadījumā vilciens var iestrēgt mazapdzīvotajos kalnu apgabalos. Sniegputenis šeit ir reta parādība, taču tas nav nekas neparasts.

No viena Austrālijas krasta uz otru 

Kopš 1929. gada vilciens “The Ghan” piedāvā trīs dienās izvest ceļotājus cauri visam Austrālijas kontinentam – no Adelaides dienvidu krastā līdz Darvinai ziemeļos. Biļete vienā virzienā, atkarībā no sezonas, izmaksā no 1200 līdz 5500 eiro. Pa ceļam pasažieri var izbaudīt Austrālijas dabas ainavas.

Labākais laiks, kad doties šajā ceļojumā, ir no maija līdz augustam. Vilciens nekursē decembrī un janvārī, jo šī ir lietus sezona, kas var izraisīt vilcienu sliežu ceļu applūšanu.

Vilciena garums atšķiras atkarībā no pasažieru skaita, bet tipisks “The Ghan” sastāvs ir divas lokomotīves un 30 vagoni ar kopējo garumu 774 metri.

Viena no Eiropas augstākajām dzelzceļa līnijām 

No Norvēģijas otrās lielākas pilsētas Bergenas uz tās galvaspilsētu Oslo var nokļūt ar vilcienu, kas dodas 371 km garā ceļojumā. Jāpiemin, ka šī ir viena no Eiropas augstākajām dzelzceļa līnijām, kas sasniedz pat 1237 metru augstumu. 

Brauciens aizņem aptuveni sešas ar pusi stundas, taču laiks vilcienā paiet nemanāmi, jo pa ceļam paveras pasakainas Skandināvijas ainavas – burvīgi ciemati, fjordi, ezeri, upes un ūdenskritumi.

Šo sarežģīto maršrutu apkalpo profesionāļu komanda, kas uztur līniju visai ekstremālos apstākļos: tīra sniegu un ledu, atbaida savvaļas dzīvniekus un remontē bojātus vilciena vagonus.  

Nepalaid garām raidījuma “Pasaules lieliskākie ceļojumi ar vilcienu no putna lidojuma” pirmizrādi, kas būs jau pirmdien, 3. oktobrī, kanālā “National Geographic”, un iepazīsti šos dzelzceļus!

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.