5 C
Rīga
piektdien, 5 decembris, 2025

Aptauja: 32 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka bērniem skolā vislielāko stresu rada bailes pieļaut kļūdas un negatīvs vērtējums  

Tālmācības vidusskola “Blaumanis” 29/11/2025 22:37
 

Trešdaļa jeb 32 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka bērniem skolā vislielāko stresu rada bailes pieļaut kļūdas un saņemt negatīvu vērtējumu, noskaidrots Tālmācības vidusskolas “Blaumanis” un pētījumu kompānijas “Norstat Latvija” veiktajā aptaujā*. Kā otrs biežākais iemesls, kas bērniem skolā rada stresu, minēta sociālā spriedze, piemēram, draugu trūkums – to norādījuši 19 % aptaujāto.  

Tālmācības vidusskolas “Blaumanis” pētījums atklāj arī citus iemeslus, kas, pēc Latvijas iedzīvotāju domām, bērniem skolā rada stresu. Kā liecina rezultāti, 18 % aptaujāto uzskata, ka galvenais stresa avots ir pārmērīgs mājasdarbu daudzums, bet 10 % respondentu norādījuši, ka stresu rada publiska uzstāšanās klases priekšā. Savukārt retāk minēti tādi faktori kā nogurums un miega trūkums, kā arī laika trūkums atpūtai, hobijiem un darbam – šos iemeslus minējuši attiecīgi 8 % un 4 % respondentu. 

Sanita Simtiņa, Tālmācības vidusskolas “Blaumanis” direktore, norāda: “Interesanti, ka saskaņā ar pētījuma datiem jaunākajā auditorijā vecumā no 18 līdz 29 gadiem bailes pieļaut kļūdas un saņemt negatīvu vērtējumu norādījusi teju puse jeb 41 % aptaujāto. Šāds rezultāts, iespējams, liecina par respondentu personīgo pieredzi, kas savulaik nav pamanīta vai risināta. Līdz ar to vēlos uzsvērt, cik svarīga ir gan pedagogu, gan sociālo un speciālo pedagogu savlaicīga iesaiste, laikus identificējot problēmas, kas izglītojamajam rada stresa vai trauksmes sajūtu. Nereti secinām, ka izglītojamajam nepieciešams vien ilgāks laiks, lai pilnvērtīgi apgūtu mācību vielu un sagatavotos pārbaudes darbiem, un, kad izglītojamais ir ieguvis pārliecību par saviem spēkiem, likumsakarīgi uzlabojas arī sniegums mācībās un mazinās gan stress, gan baiļu sajūta.” 

Viņa papildina, ka pētījuma rezultāti apliecina, ka izglītojamo vidū stresa situācijas var rasties dažādos veidos, proti, daļa to saista ar pārmērīgu mācību slodzi un mājasdarbu apjomu, savukārt citi ar publisku uzstāšanos vai vērtēšanas situācijām. Līdz ar to ir būtiski piedāvāt dažādas mācību formas, piemēram, tālmācībā bērns var apgūt mācību saturu sev atbilstošā tempā un drošā vidē mājās, kas nereti būtiski mazina stresu, kas saistās ar socializēšanos. 

Papildu stresa cēloņi – arī mobings  

Aptaujas dati norāda, ka vēl 9 % respondentu norādījuši vēl citus iemeslus, kas, viņuprāt, bērniem skolā rada stresu. Piemēram, visbiežāk respondenti norādījuši tādus aspektus kā nepraktisku pieeju mācībām un pārmērīgu informācijas apjomu, mobingu un disciplīnas trūkumu izglītības iestādēs.  

Turpina Sanita Simtiņa: “Arī Tālmācības vidusskolas “Blaumanis” pētījumā, ko veicām izglītojamo un viņu vecāku vidū, apliecina, ka nereti bērni, uzsākot mācības tālmācībā, to dara, jo iepriekšējā mācību vidē ir saskarušies ar mobingu vai veselības problēmām. Savukārt citi vecāki kā galveno iemeslu min pārmērīgu mācību slodzi – lielu mājasdarbu apjomu, garas stundas izglītības iestādē un pastāvīgu spiedienu uz mācību rezultātiem. Līdz ar to atšķirīgā vecāku pieredze apliecina, ka mūsdienās ir svarīgi piedāvāt dažādas mācību formas, kas pielāgotas bērna individuālajām vajadzībām. Piemēram, ir izglītojamie, kuri paralēli mācībām profesionāli attīstās sportā vai mākslā, apmeklē pulciņus vai īsteno savus hobijus. Tieši šādos gadījumos bērni un vecāki nereti izjūt pārslodzi un izvēlas tālmācību kā iespēju līdzsvarot mācības ar citām dzīves jomām.” 

*Tālmācības vidusskolas “Blaumanis” aptauja tika īstenota 2025. gada oktobrī sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija”. Kopumā aptaujā piedalījās vairāk nekā 1000 Latvijā dzīvojošie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. 

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.