3.4 C
Rīga
svētdien, 22 decembris, 2024

ZELTA LIKUMI STRĪDA RISINĀŠANĀ, KAS TEV NOTEIKTI BŪTU JĀZINA!

 

komun

Uzzini svarīgas lietas, kas tev palīdzēs savstarpējā komunikācijā!

Jebkura strīda laikā ir iespējams panākt vienošanos. Tas ir patiesi pat gadījumos, kad šķiet, ka abu cilvēku perspektīvas krasi atšķiras, viņu interesēs nav piekāpties un neizskatās, ka tiks sasniegts kompromiss.

Pāru terapeite Svetlana Roja pastāsta par zelta likumiem, kurus izmantot strīda laikā:

1. Pirms diskusijas sagatavojies tāpat, kā pirms mūzikas izpildīšanas tiek noskaņoti instrumenti. Ieņem pozu, kurā tev ir ērti atrasties. Apsēdies vai piecelies, lai justos mierīgi. Runā kā pieaugušais – saki tikai lietas par kurām esi pilnīgi pārliecināts un zini, ka tās ir svarīgas. Atceries, ka iesaistoties šajā sarunā pastāvēja iespēja, ka kļūsi emocionāls/-a , tieši tādēļ atrodi vietu, kurā jūties stabils/-a.

2. Ja tu runā ar cilvēku, kas tev ir svarīgs, skaļi pasaki: “Es ar tevi vēlos parunāt tādēļ, ka ceru saglabāt normālu kontaktu ar tevi un es nevēlos uzsākt ķīviņu.” Iegaumē to, ka tev strīdā nav jāmēģina uzvarēt, tev jācenšas sev svarīgajām cilvēkam paust savu viedokli un padarīt to saprotamu. Ja runā ar bērnu, vislabāk atrasties ar viņu vienādā acu līmenī. Sarunas beigās neaizmirsti piebilst, ka viņu atbalsti.

3. Mums apkārt esošajiem cilvēkiem ir tiesības mums neticēt, mūs nemīlēt, neizprast un mums nepiekrist – samierinies ar to. Patiesība ir subjektīva. Katrā sarunā meklē patiesību, kas jūs vieno. Tas ir iespējams tikai tādā gadījumā, ja tu turpini būt mierīgs/-a.

4. Katrs no mums izmanto savu valodu, simbolus un savam līmenim atbilstošu reaģētspēju. Viss, ko redzam un dzirdam tiek filtrēts ar subjektīvās pieredzes un uztveres palīdzību. Nebaidies lūgt paskaidrot lietas. Dod cilvēkam laiku “sagremot” to, ko esi teicis. Sarunas laikā biežāk izmanto “es” nevis “tu” (es jūtos, mani aizvaino, es dusmojos, es uzskatu).

5. Mēs paužam savas domas tiem, ar kuriem runājam. Mēs paužam domas, jūtas, neizprastas vēlmes, kā arī viņi tās pauž mums. Iemācies izprast šīs projekcijas un iemācies neļaut tām tevi ietekmēt sarunas laikā.

6. Runājot ar agresīviem cilvēkiem, iemācies atpazīt brīdi, kad viņi aiziet par tālu, tajā brīdī nav vērts ilgāk turpināt sarunu. Ar šo cilvēku nav vērts runāt un nevajadzētu justies aizvainotam – tā pie kopsaucēja nenonāksiet. Šādi cilvēki bieži vien slēpjas aiz tādām frāzēm kā “mēs”, lai atrastu kā tevi aizskart. Runājot ar pasīvi agresīviem cilvēkiem, zini, ka viņi runā aiz muguras un apsaukā arī citus. Ar viņiem runājot, pārliecinies, ka skaidri esi izteicies par savām jūtam. Pēc sarunas tev noteikti būs nepieciešama atpūta un uzlādēšanās.

7. Iemācies strīdu noslēgt ar laipniem vārdiem – “Paldies” un “uz drīzu tikšanos” vai līdzīgām frāzēm. Piemēroti būs vārdi, kas pauž tavas patiesās jūtas. Analizē iepriekšējos strīdus un mācies no agrāk pieredzētā. Pašpārliecināts cilvēks runā nosvērti un mierīgi, viņš runā par jūtām un to, ko vēlas sagaidīt. Viņš zina, kā veidot pieaugušo dialogu un, kā pieņemt un izteikt komplimentus.

00

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.