0.6 C
Rīga
trešdien, 18 decembris, 2024

Optometriste: Nereti redzes problēmas rodas no slodzes tuvumā

OptiO
 

Ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē visizplatītākā redzes problēma ir tuvredzība jeb miopija. Viens no galvenajiem iemesliem, kas izraisa šo redzes defektu, ir pārāk liela acu slodze, veicot darbu tuvumā – lasot grāmatas, rakstot pie galda un veicot citus smalkus darbus, kā arī pavadot daudz laika pie viedierīcēm, neievērojot ieteiktās atpūtas pauzes. Plašāk par to, kā nodrošināt labsajūtu ikdienā, samazināt risku saskarties ar tuvredzību, stāsta  “OptiO” optometriste Aiga Ozoliņa.

Slodze tuvumā

Cilvēkam acis dabiski nav paredzētas ilgstošam darbam tuvumā. Neatkarīgi no vecuma, intensīvi strādājot tuvumā, acis nepārtraukti sasprindzinās. Acu āboli iestiepjas garāki, pielāgojoties tuvuma slodzei. Tā rezultātā acīm ir jāsasprindzinās mazāk, bet pasliktinās redze tālumā. Šobrīd dzīvojam tādā režīmā, kad teju visas darbības liek izmantot redzi skatoties tuvumā. Bērniem tas ir mācību procesa ietvaros, pieaugušajiem darba vidē, taču senioriem pavadot savu brīvo laiku lasot vai pildot krustvārdu mīklas, nodarbojoties ar rokdarbiem. Jāatzīmē, ka pēdējo gadu laikā bērni ar redzes problēmām saskarās arvien jaunākā vecumā, nekā tas bija agrāk, tāpēc īpaši svarīgi, ka jau no mazotnes vecāki un jaunieši seko līdzi tam, lai acis tiktu pienācīgi atpūtinātas. Proti, ir ļoti būtiski aktualizēt šo tēmu gan jauniešu, gan vecāku vidū, jo tā potenciālās redzes problēmas var tikt ierobežotas un tiek samazināta iespēja ar tām saskarties agrākā vecumā.

Darbs ar viedierīcēm

Dažādas viedierīces (telefoni, datori, TV) rada mākslīgo apgaismojumu, kas izstaro zilo gaismu. Ilgākā laika posmā šis mākslīgā apgaismojuma starojums rada acu saspringumu un diskomfortu. Lai nodrošinātu acu labsajūtu, pavadot laiku pie zilajiem ekrāniem, svarīgi ir ievērot piemērotu attālumu starp acīm un ekrānu. Izmantojot telefonu vai planšeti, jābūt vismaz 30 – 40 centimetru attālumam, strādājot ar datoru attālumam vajadzētu būt aptuveni 60 centimetriem, savukārt pavadot laiku pie TV tam jābūt ne mazākām kā 2 metriem.

Lai nodrošinātu papildu komfortu acīm, gan pusaudži, gan pieaugušie var lietot brilles ar zilās gaismas filtru, kas atgrūž kaitīgo starojumu no lampām un monitoriem, kas samazina šī starojuma intensitāti. Jūtams labums, mazinoties acu nogurumam, būs tad, ja šādas brilles tiks lietotas iekštelpās, taču nekāds kaitējums acīm netiks nodarīts ar tām dodoties ārā.

Ieteikumi acu atpūtināšanai

Veicot jebkādu intensīvu darbu tuvumā, piemēram, lasot vai strādājot ar datoru, ieteicams veikt regulārus acu atpūtināšanas vingrinājumus. Viens no zināmākajiem vingrinājumiem ir amerikāņu tā sauktais 20-20-20 princips, ko latviski tulkojam kā 20-20-6. Ik pēc 20 minūtēm uz 20 sekundēm ir jāvērš skatiens vismaz 6 metru attālumā. Savukārt ik stundu aktīvi strādājot un koncentrējoties, acīm nepieciešama ilgāka, vismaz 10-15 minūšu atpūta. Tāpat, lai stiprinātu acu koordināciju var veikt ļoti vienkāršu acu izapļošanu – vērst skatienu pa labi, pa kreisi. Pēc tam uz augšu un leju, kā arī pa diagonāli dažādos virzienos. Rūpējoties par redzes veselību, noteikti jāatceras veltīt laiku aktivitātēm svaigā gaisā, lai acis tiktu apgādātas ar skābekli un arī atpūtinātas, jo tādā veidā skatiens tiek koncentrēts ne tikai uz objektiem tuvumā, bet arī tālumā.

Aicinām ikvienu regulāri sekot līdzi redzes veselībai, veicot redzes pārbaudi reizi viena-divu gadu laikā, arī ja līdz tam nav novērotas nekādas redzes problēmas. To ir iespējams veikt arī optikās pie profesionāliem primārās redzes speciālistiem jeb optometristiem. “OptiO” veikala misija ir būt viegli sasniedzamai optikai, kas spēj nodrošināt kvalitatīvu redzes korekciju visiem, kam tā nepieciešama. Līdz pat gada beigām, sociālās atbildības ietvaros bērniem līdz 18 gadu vecumam (neieskaitot) ir iespēja saņemt brilles 55 eiro vērtībā bez maksas. Savukārt senioriem, apmeklējot “OptiO” veikalu otrdienās, tiek piemērota atlaide brillēm 30 eiro vērtībā.

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.