Latvijas un Igaunijas iedzīvotāji šogad Ziemassvētku dāvanu iepirkšanos plāno vienu līdz divas nedēļas pirms svētkiem, tikmēr kaimiņi Lietuvā atzīst, ka par dāvanām sāk rūpēties līdz ar pirmo Ziemassvētku reklāmu parādīšanos veikalos, liecina “Kesko Senukai Latvia” veiktais pētījums par Ziemassvētku dāvanu iegādes paradumiem Baltijā. Lielākā daļa Baltijas valstu iedzīvotāju izvēlas iepirkties veikalos, savukārt vidēji 22% dāvanas iegādājas tiešsaistē.
Lietuvieši lielākoties (43%) aizdomājās par dāvanu iegādi pēc tam, kad tirgotāji sāk reklamēt Ziemassvētku preces, tā norādījuši arī 35% Igaunijas un 26% Latvijas iedzīvotāju. Teju piektā daļa aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, tostarp biežāk tieši sievietes, dāvanu meklējumus sāk gana laicīgi – pat trīs mēnešus iepriekš. Tomēr lielākā daļa nesteidzas, un gandrīz puse Latvijas un Igaunijas iedzīvotāju dāvanas biežāk mēdz pirkt vienu līdz divas nedēļas pirms Ziemassvētkiem, attiecīgi – 48% un 43%. Šāds paradums raksturīgs arī katram trešajam lietuvietim.
“Līdzīga situācija novērojama “K Senukai” veikalos – lielākais dāvanu pirkšanas “bums” ir apmēram divas nedēļas pirms Ziemassvētkiem. Pēdējos gados novērojams, ka cilvēki sāk plānot pirkumus laicīgāk, “pēdējā brīža” dāvanu pirkumu kļūst arvien mazāk. Īsi pirms Ziemassvētkiem vairāk tiek iegādātas preces, kas nepieciešamas svētku norisei: sveces, dekorācijas, trauki, vai lietas, kas var noderēt viesu uzņemšanai svētku laikā,” stāsta “Kesko Senukai Latvia” iepirkumu direktors Ainārs Zvirbulis, uzsverot, ka šogad strauji pieaudzis pieprasījums pēc Ziemassvētku rotājumiem – pagājušajā nedēļā rotājumus nopirka gandrīz 2,5 reizes vairāk nekā tieši tajā pašā periodā pirms gada. “K-Senukai” veikalos Ziemassvētku rotājumus klienti sāk iegādāties jau no novembra sākuma.
Cena ir būtiska, bet iespēja dāvanu aptaustīt – izšķiroša
Vairums respondentu Baltijas valstīs izvēlas iepirkties veikalos: Lietuvas – 73%, Latvijas un Igaunijas iedzīvotāji – 77%. Tikai piektā daļa Baltijas iedzīvotāju dāvanu iegādi veic tiešsaistes jeb interneta veikalos. Vairāk nekā puse aptaujāto kā galveno klātienes iepirkšanās priekšrocību min iespēju izvēlēto preci apskatīt un aptaustīt, pirms pieņemot lēmumu par tās iegādi. Aptaujā noskaidrots, ka Latvijā tas ir īpaši svarīgi sievietēm, savukārt Lietuvā par preces kvalitāti, funkcionalitāti un izskatu galvenokārt pārliecinās iedzīvotāji ar augstākiem ienākumiem. Teju katrs piektais veikalu apmeklētājs Baltijā šādu dāvanu iegādi skaidro ar ieraduma spēku, bet katrs desmitais nevēlas gaidīt preci un izvēlas iekāroto dāvanu saņemt uzreiz.
“Vairumam cilvēku patiesi rūp, lai izvēlētā dāvana saņēmējam būtu praktiski izmantojama un sagādātu prieku, tādēļ veikala apmeklējums ir ne vien pirkumu veikšanai, bet arī detalizētai tehnoloģiju un citu produktu izpētei, izmēģināšanai un iepazīšanai. Īpaši pirms svētkiem iedzīvotāji pievērš uzmanību daudzveidīgam sortimentam, augstam klientu servisam un pieejamai profesionālai konsultācijai. Cilvēki arvien biežāk izvēlas dāvanas iegādāties veikalā, kurā viss ir pieejams vienuviet – gan trauki un virtuves piederumi mammai, gan instrumenti tētim un jaunākās tehnoloģijas jauniešiem. Mūsdienīgākajos veikalos ir īpaši padomāts par pircēju ērtībām, aprīkojot tos ar virkni digitālu inovāciju, kas būtiski ietaupa klientu laiku un paātrina apkalpošanas procesu, līdz ar to klātienes iepirkšanās laika ziņā nereti izrādās operatīvāka, nekā tiešsaistē,” norāda Ainars Zvirbulis.
Dāvanas tiešsaistē izvēlas jaunākā paaudze
Dāvanu iegāde tiešsaistē visās trīs valstīs biežāk raksturīga jaunākai paaudzei vecuma grupā no 18 līdz 35 gadiem. Lietuvieši Ziemassvētku dāvanu iegādi tiešsaistē visbiežāk skaidro ar labākām cenām (41%), ērtāku un ātrāku iepirkšanos (40%), retāk – ar plašāku produktu klāstu (16%). Latvijas iedzīvotāji šīs priekšrocības vērtē vienlīdzīgi (32%), bet igauņi kā būtiskāko izceļ ērtu un ātrāku iepirkšanos (45%), secīgi novērtējot izdevīgākas cenas (33%) un dāvanu klāstu (20%).
Autors: Kesko Senukai Latvia
06.12.2019.