Kā stāsta psihoterapijas speciāliste Ginta Ratniece – ieradumus visvieglāk mainīt, to neapzinoties, taču, ja apzināti cenšamies tiekties uz pārmaiņām savā dzīvē, vispirms jāuzstāda nelieli mērķi. Paradumi ir lēmumi un darbības, kuras veicam katru dienu un, tikai apzinoties, ka nepieciešamas pārmaiņas, mēs varam palaist visas vecās lietas un ieradumus, un tiekties uz jauno.
Ieradumu maiņas pamatā – apzināšanās
“Cilvēks sāk domāt par izmaiņām, kad viņu neapmierina esošā situācija jeb rodas diskomforts saistībā ar iepriekšējiem ieradumiem. Pie šāda secinājuma cilvēki var nonākt dažādos veidos, bet sākumā tas ir jāsajūt, jāpiedzīvo un jāapzinās,” skaidro G. Ratniece pieminot, ka cilvēkam pašam ir jānonāk līdz apziņai, ka viņam savos paradumos kaut kas traucē vai nepatīk.
Ieradumu maiņa ir atkarīga gan no apkārtējiem faktoriem, gan paša cilvēka iekšējām sajūtām. “Klasisks piemērs ir slimības – tās var sākt ārstēt, līdzko cilvēks pats apzinās vajadzību to darīt. Kamēr cilvēks neatzīst, ka tā ir problēma un ka viņš vēlas no tās tikt vaļā, tikmēr neviens viņam nevar palīdzēt,” stāsta G. Ratniece. Tiklīdz cilvēks apzinās nepieciešamību ko mainīt, pārmaiņu process vairs nešķiet tik biedējošs un, līdz ar līdzcilvēku atbalstu, tas kļūst daudz vienkāršāks.
Izvēles veikšana un spēja sekot līdzi
Visvieglāk mainīt ieradumus ir tad, kad to neapzināmies. “Jauna vide, jauni notikumi – tās ir situācijas, kurām mēs ikdienā pielāgojamies dabiski. Taču, kolīdz cilvēks grib apzināti mainīt paradumus, tas kļūst par gribas aktu, kas pieprasa zināmu piepūli un attiecīgi – ilgāku laiku, lai ieradums nostiprinātos,” skaidro psihoterapijas speciāliste. Viņa norāda, ka vienreiz izdarīt kaut ko citādu vai jaunu nav tas pats, kas izveidot pilnīgi jaunu ieradumu. Ir veikti pētījumi, kas pierāda, ka, lai izveidotos jauns ieradums, ir jāpaiet vismaz trim nedēļām, turklāt G. Ratniece uzskata, ka dažiem jauniem paradumiem jāvelta pat vairāki mēneši, piemēram, lai pierastu pie regulāras vingrošanas, ir vajadzīga milzīga gribas piepūle, apņemšanās un motivācija visu laiku to atkārtot, kamēr tas kļūst par ikdienišķu ieradumu.
Arī tālrunis lielākajai daļai cilvēku kļuvis par ierastu ikdienas sastāvdaļu, tādēļ brīdī, kad nākas mainīt telefonu, daudziem var rasties diskomforts, un tehnoloģiju ražotāji to apzinās. “Mēs vēlamies atgādināt, ka tālruņa maiņa ir ikdienišķs process, ko katrs no mums dzīves laikā piedzīvo pat vairākas reizes, tādēļ tam nevajadzētu kļūt par ko apgrūtinošu. Gluži otrādi – pierast pie jauna tālruņa var diezgan veiksmīgi un ātri. Līdzīgi ir ar pāriešanu uz AppGallery – Huawei izstrādātais lietotņu veikals piedāvā dažādas Latvijas un pasaules mēroga aplikācijas, tādēļ pielāgoties un pāriet uz to būs gana ātri un viegli,” stāsta Gunta Kursiša, Huawei Mobile Services Biznesa attīstības vadītāja Latvijā.
Jāsāk ar mazām izmaiņām
Ieradumu maiņas apjoms ir atkarīgs no katra cilvēka izvēles. “Kad bērnam māca, kas ir uzcītība, bieži vien tiek uzstādīti pārāk lieli mērķi un, laikam ejot, bērns var zaudēt motivāciju” skaidro G. Ratniece. Viņasprāt, labāk ir mainīt ieradumus pamazām, jo tādējādi izdarīt praktiskas lietas ir vieglāk, turklāt pozitīvu rezultātu iespējams sasniegt ātrāk.
“Cilvēkam bieži rodas iekšējs konflikts par to, kāpēc vajag un nevajag kādas konkrētas pārmaiņas. Tiklīdz atrisinām iekšējo konfliktu, varam uzsākt pārmaiņas,” skaidro psihoterapijas speciāliste, iesakot sākt risināt situāciju, vispirms uz papīra uzrakstot, cik tas ir iespējams, vai apspriežot ieradumu maiņu ar konsultantu. Atrisinot iekšējo konfliktu, izmaiņas var nākt ļoti viegli. Ieradumu maiņas procesu būtiski atvieglo arī palīdzība no ārpuses, jo tad cilvēkam ir atbalsta sistēma, kas palīdz īstenot paredzētās pārmaiņas. “Pats galvenais ir, lai cilvēks ieradumu maiņu uztver kā labumu sev, lai novērtē to pozitīvo, ko gūs pārmaiņu rezulātā,” atzīst G. Ratniece.
Arī Huawei vēlas atbalstīt savus lietotājus, lai tie pie izmaiņām spētu pierast pēc iespējas ātrāk un vieglāk. “Lai apmierinātu lietotāju vajadzības, pārejot uz AppGallery, tajā pieejami vairāk kā 50 000 dažādi sīkrīki, ko izstrādājuši 1,3 miljoni pasaulē talantīgāko mobilo aplikāciju izstrādātāju. Huawei šajā platformā investējis lielus līdzekļus, un tas darīts viena mērķa labad – lai šī jaunā pieredze mūsu lietotājiem būtu ērta, aizraujoša, un ātri vien kļūtu par ikdienas sastāvdaļu,” piebilst G. Kursiša.
Autors: Huawei