0.6 C
Rīga
trešdien, 18 decembris, 2024

300 miljonu dolāru cīņa, kas sašķēla mūzikas industriju: Teilore Svifta pret Skūteru Braunu

"Warner Bros. Discovery" 13/07/2024 10:05
 

2019. gadā amerikāņu uzņēmējs un slavenāko mūzikas industrijas talantu menedžeris Skūters Brauns (Scooter Braun) iegādājās ierakstu kompāniju “Big Machine Records” un līdz ar to arī tiesības uz visu laiku veiksmīgākās popmūzikas mākslinieces Teilores Sviftas (Taylor Swift) pirmajiem sešiem albumiem. Jauns dokumentālais seriāls “Svifta pret Braunu. Sliktās Attiecības” atklāj ekskluzīvas juristu, žurnālistu, kā arī Sviftai un Braunam tuvu cilvēku intervijas un atziņas par šo strīdu. Seriāls pieejams skatītājiem Latvijā jau no 10. jūlija platformā “discovery+” nākamās paaudzes televīzijā “Go3”.

Dokumentālajā seriālā tiek pētītas mūzikas industrijas izaicinājumi, dzimumu līdztiesība un fanu ietekmes spēks, aptverot visus šī skandalozā strīda aspektus, kas, kā tiek uzskatīts, neatgriezeniski mainījis mūzikas industriju. Šis strīds pārtapa, kā daži eksperti apgalvo, par spilgtu piemēru sieviešu ekspluatācijai izklaides industrijā, savukārt citi uzskata, ka Teilora izmantoja savu fanu bāzi, lai šo strīdu pavērstu viņai par labu.

Pirmajā epizodē tiek sniegts ieskats tajā, kas padarīja Teilori par savas paaudzes slavenāko mūziķi, Nešvilas žurnālists un draugs Braiens Mansfīlds (Brian Mansfield) stāsta par Teilori, kad viņa bija tikai 15 gadus veca: “Teilore ne tikai turpināja augt kopā ar savu auditoriju, bet arī sāka piesaistīt cilvēkus, kuri pusaudža gados viņai nepievērsa nekādu uzmanību, un tā viņa ne tikai veiksmīgi kļuva par popzvaigzni, bet arī liela mēroga mākslinieci.” Viņš stāsta, ka tieši sava autentiskuma dēļ viņas fani palika viņai līdzās: “Viņa atrada veidu, kā veidot saikni ar cilvēkiem, kuri klausās viņas mūziku un liek justies kā viņas draugiem.”

Liels Teilores Sviftas fans un podkāstu vadītājs Zeks Hourihans (Zack Hourihane) piebilst, ka Sviftas unikālā dziesmu rakstīšanas un mūzikas izpildīšanas prasme rada personisku saikni ar jebkuru klausītāju.  Kā skaidro mūziķes fans Alekss Goldšmits (Alex Goldschmidt): “Viņa savā karjerā vienmēr ir likusi lielu uzsvaru uz to, kā pārsteigt fanus un pierādīt, ka viņa vienmēr ir klāt svarīgos brīžos, radot saikni un paužot mīlestību.”

Vai Teilorei tika atņemtas tiesības uz pašas mūziku, un ierakstu kompānija pārsteidza viņu nesagatavotu, tāpēc viņai neatlika nekas cits, kā vērsties pēc atbalsta pie saviem faniem? A. Goldšmits spriež: “Kad viņa dzied par kaut ko patiesi sirdi plosošu vai skumju, gribas noskaidrot – kurš sāpināja Teilori?”

Tā kā juridiskā cīņa, kas apdraudēja Sviftas karjeru, saasinājās, laikraksta “Vice” žurnāliste Zinga Tsjenga (Zing Tsjeng) slavē Teilores mākslinieciskās spējas: “Prasme aizstāvēt sevi un pašas radītos skaņdarbus, sastopoties ar tik nesaprotamu situāciju – tas ir jāprot un par to ir jācīnās.”

Ekseteras Universitātes kultūras teorētiķe Dr. Amēlija Morisa (Amelia Morris) apgalvo, ka Teilore savas karjeras laikā saskārusies ar mizogīniju: “Vēsturiski sievietes popmūzikā tiek pozicionētas neprecīzi, proti, kā “mazas detaļas lielā mehānismā””. Teilore Svifta piedzīvoja mizogīniju. Tabloīdi par Sviftu apsēsti rakstīja, ka viņa tiekas ar vīriešiem tikai tāpēc, lai varētu par viņiem uzrakstīt dziesmas, un tas tikai atspoguļo milzīgos dubultstandartus, kādos tiek runāts par slaveniem mūziķiem. Mūziķes privātā dzīve nav diži savādāka kā grupas “The Beatles” dalībnieku vai Harija Stailsa (Harry Styles) privātās dzīves, taču tiek uzskatīts, ka Teilores Sviftas dziesmu rakstīšana par vīriešiem ir kā nokļūšana upura statusā.”

Vai Teilores atriebība bija vēršanās pret ekspluatāciju un cīņa par to, kā patiesībā viss notika? Laikraksta “LA Times” žurnālists Mikaels Vuds (Mikael Wood) apgalvo: “Sievietes ir mūzikas industrijas dzinējspēks. Viņas rada vislielāko sajūsmu, pārdod visvairāk ierakstu un biļešu uz koncertiem, un tomēr mūzikas industriju, tāpat kā daudzas citas nozares, pārsvarā vada vīrieši.”

Seriāla otrajā daļā tiek pētīta Skūtera Brauna versija par notikumiem. Laikraksta “Vice” žurnāliste Zinga Tsjenga (Zing Tsjeng) pauž: “Es domāju, ka visa būtība slēpjas tajā, kurā pusē jūs esat. Ja jūs nostājaties Skūtera pusē, tad runa ir par to, ka kāds izmanto savu fanu bāzi, savu spēju izlikties un kļūst par upuri, lai apslāpētu darījumu, kas, pēc visa spriežot, ir finansiālā un biznesa ziņā pilnīgi pamatots.”

Autore un akadēmiķe Dr. Dženifera Otere Bikerdaika (Jennifer Otter Bickerdike) norāda: “Viena patiesi interesanta lieta par Teilores Sviftas fenomenu ir tā, ka viss šķiet tik perfekti “kūrēts”, lai palīdzētu eksistēt mūziķes zīmolam.” Pēc Dr. Bikerdaikas teiktā, 2019. gada balvas “Women in Music Awards” pasniegšanas ceremonijā, saņemot balvu, Teilore varēja izvēlēties godināt sievietes, tā vietā viņa atkal izmantoja situāciju, lai veltītu vārdus savam ienaidniekam, pievēršot uzmanību juridiskajam strīdam saistībā ar viņas darbu pārdošanu.

Dokumentālajā seriālā tiek pētīts dažādu personu viedoklis. Piemēram, tiek apskatīts Teilores ieraksts vietnē “Tumblr”, kad mūziķe iedrošināja savus fanus ļaut Skotam Borketam (Scott Borchetta) un Skūteram Braunam uzzināt, visu ko viņa domā, kas, iespējams, izraisīja virkni draudu un nomelnošanu internetā. Aģentūras “Bloomberg” reportieris un žurnālists Lūkass Šavs (Lucas Shaw) apgalvo, ka Svifta un viņas fani, iespējams, ir viena no ietekmīgākajām kopienām pasaulē.

“Tas ir patiešām interesants fenomens, kad viņa tiek pozicionēta kā upuris, bet tajā pašā laikā viņa vienmēr ir bijusi arī uzvarētāja,” stāsta laikraksta “Daily Mail” izklaides žurnāliste Nola Ojomu. 2020. gadā Skūters pārdeva Teilores Sviftas darbus privātā kapitāla grupai “Shamrock”, kas pieder kompānijai “Disney”, pārdošanas līgumā iekļaujot klauzulu, ka viņš joprojām gūst peļņu no Sviftas darbiem.

Ojomu turpina: “Teilore vienmēr savā ziņā atriebjas. Viņa pati par to ir pat jokojusi un minējusi savās dziesmās “Karma” un “look what you made me do”. Viņa regulāri plāno, kā atriebties par šo situāciju un vienmēr to paveic nevainojami.”

Seriāls “Svifta pret Braunu. Sliktās Attiecības” pieejams skatītājiem Latvijā jau no 10. jūlija platformā “discovery+” nākamās paaudzes televīzijā “Go3”.

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.