Rudenī, ātrāk iestājoties tumšajam laikam, palielinās risks iekļūt ceļu satiksmes negadījumā. Gjensidige Latvija brīdina, ka praksē regulāri sastopamas situācijas, kad iesaistītām pusēm ir grūtības vienoties par negadījuma apstākļiem. Apdrošināšanas sabiedrības Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds vērš uzmanību situācijām, kad negadījumā cietusī puse saskaras ar agresīvām darbībām no vainīgā vadītāja puses.
“Saskaņotā paziņojuma aizpildīšana negadījuma vietā bieži notiek visai nepatīkamos apstākļos. Cilvēki mēdz būt stresā un emocionāli ievainojami. Papildu emocionālo slodzi uzliek arī tas, ka viņu transportlīdzekļi rada neērtības citiem vadītājiem vai sadursmes dēļ radies sastrēgums. Situāciju ietekmē arī citi aspekti – traucēt var pat, piemēram, lietus vai diennakts tumšais laiks. Šos apstākļus reizēm izmanto avārijas izraisītājs un piespiež uzņemties atbildību nevainīgam transportlīdzekļa vadītājam,” saka Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds.
Saskaņā ar Gjensidige Latvija rīcībā esošajiem datiem, aptuveni 15% saskaņoto paziņojumu ir aizpildīti nepareizi un neataino patieso situāciju. D. Lēvalds informē, ka klienti regulāri piedzīvo cita satiksmes dalībnieka nepieklājīgu uzvedību, psiholoģisku spiedienu vai pat draudus. Tāpat ir gadījumi, kad cilvēki uzņemas vainu kļūdas pēc, nezinādami ceļu satiksmes noteikumus.
“Ja notiek nelaime, vissvarīgākais ir nezaudēt modrību un censties saglabāt mieru. Saskaņotā paziņojuma aizpildīšana ir ļoti svarīga, tādēļ tā ir jāpilda rūpīgi. Autovadītājus mudinām iepazīties ar Saskaņotā paziņojuma saturu jau iepriekš, nevis pirmo reizi to apskatīt tad, kad negadījums ir noticis. Svarīgi novērtēt, vai tiešām ir saprotami visi Saskaņotā paziņojuma punkti un prasības, lai vēlāk, aizpildot dokumentus, izdarītu pēc iespējas mazāk kļūdu. Aizpildītais Saskaņotais paziņojums ir svarīgākais dokuments, izskatot satiksmes negadījumu,” saka Gjensidige Latvija pārstāvis.
Vienmēr ieteicams uzņemt arī vairākas fotogrāfijas, kamēr transportlīdzekļi atrodas negadījuma vietā. Vēlams veikt gan negadījuma vietas, gan bojājumu fotofiksāciju. Tāpat ļoti svarīga ir Saskaņotā paziņojuma negadījuma shēma. Shēmu ir jāzīmē iespējami precīzi un saprotami. Šis materiāls palīdz apdrošinātājam pieņemt objektīvu lēmumu par negadījuma izraisītāju.
“Ja, veicot negadījuma izskatīšanu, tiek konstatēts, ka satiksmes negadījums nav noticis viena ceļu satiksmes negadījuma dalībnieka vainas dēļ, kaitējums tiek atlīdzināts proporcionāli dalībnieku atbildības pakāpei. Tādos gadījumos apdrošināšanas kompānijas, kas apdrošinājušas satiksmes negadījumā iesaistītās automašīnas, sadarbojas un rod kompromisu, sadalot katra vadītāja atbildību.” skaidro D. Lēvalds.
Viņš izceļ arī gadījumus, kad avārijās cietušie cilvēki tiek iesaistīti krāpšanā. Tās ir situācijas, kad cietušais satiksmes negadījuma dalībnieks piekrīt pagaidīt, kamēr vainīgais iegādāsies apdrošināšanas polisi. Visbiežāk vainīgais lūdz cietušajam pagaidīt, kamēr viņš noslēgs OCTA līgumu un saskaņā ar to atbildīgā apdrošināšanas kompānija atlīdzinās notikušā ceļu satiksmes negadījuma radītos zaudējumus. Ja ir šāda situācija, ir svarīgi nepadoties emocionālajam spiedienam, jo cietušajiem tad kaitējumu atlīdzina Garantijas fonds, bet par piedalīšanos krāpnieciskā darbībā var iestāties kriminālatbildība,” brīdina Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds.