Jūrmalas dome plāno dibināt jaunu pamatskolu, ieguldot telpu pārbūvē teju 10 miljonus eiro, kaut gan tajā mācās vien 137 bērni un arī apkaimē nav pietiekami bērnu, kas nākotnē apmeklēs šo skolu. Lai pamatotu steigā virzīto būvniecības ieceri, neinformējot vecākus, sākta Jūrmalas Alternatīvās skolas reorganizācija, kas vecākos raisa bažas par domes ieceri skolu likvidēt.
Jūrmalas dome ceturtdien, 24.septembrī plāno izskatīt lēmumprojektu, kas paredz reorganizēt Jūrmalas Alternatīvo skolu un Lielupes pamatskolu, to vietā dibinot jaunu izglītības iestādi – Jūrmalas Aspazijas pamatskolu.
Šis lēmumprojekts ir sagatavots sasteigti dažu nedēļu laikā, bez detalizēti izstrādāta reorganizācijas plāna. Ar ieceri nav iepazīstināti izglītojamo bērnu vecāki. Iepazīstoties ar fragmentāro informāciju par reorganizācijas plāniem, var secināt, ka faktiski Jūrmalas dome ir iecerējusi likvidēt Jūrmalas Alternatīvo skolu (JAS) – bērniem draudzīgu mācību iestādi ar augstu izglītības kvalitāti, īpašu metodoloģisko pieeju un tradīcijām.
Pret minēto Jūrmalas domes lēmumu sākta parakstu vākšana arī platformā manabalss.lv – https://manabalss.lv/par-jurmalas-alternativas-skolas-sasteigtas-reorganizacijas-partrauksanu/show
Vienlaikus ir zināms, ka Jūrmalas pilsētas dome gatavojas slēgt gandrīz 10 miljonus eiro vērtu līgumu par būvdarbiem topošās Jūrmalas Aspazijas pamatskolas mājvietā – Lielupes pamatskolā. Tās apkaimē nav pietiekams deklarēto obligāto izglītības vecumu sasniegušo bērnu skaits. Vairākus gadus pēc kārtas šajā skolā ir samazinājies izglītojamo bērnu skaits – 2017.gadā palika vien 200 bērnu, lai gan ir vieta 400 audzēkņiem, tādejādi skola sasniedza zemāko rādītāju Jūrmalā pēc skolēnu skaita uz paredzētajām vietām. Šajā mācību gadā Lielupes pamatskolā palikuši tikai 137 izglītojamie.
Minētā statistika liek domāt, ka Jūrmalas domes lēmums par JAS un Lielupes pamatskolas reorganizāciju nav saistīts ar izglītības procesu loģisku plānošanu un vēlmi uzlabot izglītības kvalitāti Jūrmalā, bet gan ar vēlmi īstenot dārgu būvniecības projektu. Proti, reorganizācija jaunajai skolai nodrošinātu 400 skolēnu skaitu “uz papīra”, kas ļautu pamatot domes plānoto daudzmiljonu būvniecības ieceri Lielupes pamatskolā.
Ar šādu pieeju Jūrmalas dome grauj valstī nule aizsākto kompetenču izglītības pieeju, jo tieši JAS jau daudzu gadu garumā bijusi to reto skolu vidū, kas veiksmīgi īsteno jauno pieeju praksē, nodrošinot augstus mācību rezultātus. Skolu apvienošanas rezultātā šis darbs tiks iznīcināts, jo aizies ilggadējie JAS pedagogi, kas šīs metodes īsteno.
Dome nav sniegusi skaidrojumu, kā jaunveidojamajā skolā tiks īstenotas JAS izglītības programmas, kā mācību procesā tiks piemērotas JAS metodiskās iestrādes, kā tiks nodrošināta JAS tradīciju turpināšana, kas veido skolas īpašo vidi un nodrošina augstu pieprasījumu pēc JAS sniegtās izglītības.
Protestējot pret domes lēmumu, ko ceturtdien, 24.septembrī plkst. 11:00 plānots izskatīt Jūrmalas domes sēdē, vecāki aicina domes priekšsēdētāju Gati Truksni atlikt lēmuma pieņemšanu un sākt dialogu ar vecākiem, lai saglabātu JAS un tajā īstenoto izglītības pieeju. Vēstule ar vecāku parakstiem tiks nosūtīta arī izglītības un zinātnes ministrei Ilgai Šuplinskai.
Arī pati Jūrmalas dome lēmumprojektā par skolu reorganizāciju neslēpj, ka skolu reorganizācijas lēmums tiek virzīts, “lai nodrošinātu, ka 2021./2022.mācību gadā atjaunotajā skolas ēkā izglītību iegūtu apmēram 400 1.- 9. klašu izglītojamie, kas nodrošinātu pārbūvētās ēkas telpu racionālu izmantošanu”.
Diemžēl šajā mācību gadā Jūrmalas domes neskaidrā nostāja jautājumā par JAS nākotni veicinājusi to, ka no aptuveni 160 JAS skolēniem (2019./2020. m.g.) 32 šogad turpina mācības citās skolās.
Jāuzsver, ka JAS pastāvēšanas laikā vienmēr spējusi piesaistīt skolēnus. Daudzi bērni uz JAS brauc no Rīgas, kas apliecina šīs skolas konkurētspēju citu skolu vidū. Diemžēl paredzams, ka JAS reorganizācijas gadījumā liela daļa JAS audzēkņu izvēlēsies citu izglītības iestādi. Tātad JAS un Lielupes pamatskolu apvienošanas rezultātā izvirzītais Jūrmalas domes mērķis “nodrošinātu pārbūvētās ēkas telpu racionālu izmantošanu” netiks panākts vai arī tiks sasniegts īslaicīgi, nesaimnieciski izmantojot nodokļu maksātāju naudu par iecerētajiem būvdarbiem jaunajā skolas ēkā.
Es par Truksni!!!