3.2 C
Rīga
pirmdien, 25 novembris, 2024

Uzzini, kā e-recepte atšķirsies no līdzšinējā medikamentu iegādes procesa un kā to ikdienā lietot

 

Jaunais gads ir sācies ar vairākām izmaiņām mūsu ikdienā arī veselības aprūpē – turpmāk valsts kompensējamo medikamentu receptes tiks izrakstītas elektroniski, tāpēc ļoti aktuāls kļūst e-receptes lietošanas jautājums. Kā e-recepte atšķirsies no līdzšinējā medikamentu iegādes procesa un kā to ikdienā lietot? Lai mazinātu neskaidrību, aptieku tīkla Apotheka sertificētā farmaceite Ivanda Krastiņa sniedz vienkāršus padomus, lai jaunās pārmaiņas, lietojot e-recepti, būtu ērtas un vieglāk izprotamas ikvienam.

Jautājumi, kurus uzdot farmaceitam

Jaunās sistēmas darbības pašā sākumā, iespējams, būs virkne neskaidrību, vai nepieciešamās zāles var iegādāties, lietojot e-recepti. Ja neesi drošs, ka ārsta izrakstītās zāles ir pieejamas, izmantojot e-recepti, konsultējies ar farmaceitu, lai noskaidrotu sev nepieciešamo zāļu iegādes veidu, tāpat arī vari noskaidrot, kuras zāles var un kuras nevar iegādāties, lietojot e-recepti.

Būtiski ņemt vērā, ka turpmāk daudziem medikamentiem joprojām būs nepieciešama arī drukātā recepte, piemēram, individuāli kompensējamām zālēm, M saraksta zālēm, tāpat arī gadījumos, ja zāles pacientam kompensē apdrošināšanas sabiedrība, vai persona nav reģistrēta iedzīvotāju reģistrā, kā arī tad, ja zāles ir izrakstītas personīgai lietošanai, un tās izrakstījis ārsts, kurš nestrādā ārstniecības iestādē. Šajos gadījumos, lai iegādātos zāles, uz aptieku būs jāņem līdzi arī drukātā recepte. Kā uzsver Ivanda Krastiņa “ja ārsts kādam pacientam ir izrakstījis gan e-recepti, gan līdz šim ierasto drukāto recepti, uz aptieku būs jāņem līdzi arī drukāto. Bez tās mēs diemžēl nepieciešamos medikamentus nevarēsim izsniegt”.

Kā izmantot e-recepti?

Tiklīdz ārsts E-veselības sistēmā ir ievadījis visu nepieciešamo informāciju (izraksts un informācija par norīkotajām zālēm), pacients var doties uz aptieku, lai saņemtu sev nepieciešamās zāles. Noteikti ir jāņem vērā, ka nepieciešamos medikamentus var saņemt, uzrādot personu apliecinošu dokumentu (pase vai ID karte). Aptiekā farmaceits izsniegs un reģistrēs konkrēto zāļu saņemšanu. “Izmantojot e-recepti medikamentiem bez valsts kompensācijas, pacients var iegādāties medikamentus pa daļām vienā reizē vai vairākās aptiekās, jo farmaceits E-veselības sistēmā redzēs atlikušo medikamentu daudzumu. Savukārt kompensējamo medikamentu izsniegšana, gan e-receptes, gan “rozā” receptesveidā pa daļām ir aizliegta. Līdz ar to arī turpmāk kompensējamo zāļu e-recepti vai valsts kompensējamās “rozā” receptes vajadzēs izmantot vienā reizē” stāsta farmaceite. Pacientiem jālūdz ārstiem izrakstīt vairākas e-receptes, ja pacients nevar vai nevēlas izņemt visus izrakstīto medikamenta daudzumu vienā reizē. Piemēram, ja ārsts izrakstījis dārgus medikamentus trīs mēnešu lietošanas kursam, tad jālūdz izrakstīt 3 e-receptes – ar katram mēnesim attiecīgi norīkoto medikamentu daudzumu.

Kā rīkoties, ja zāles nepieciešams iegādāties citam cilvēkam?

Ja gadījumā kāds tuvinieks vai jebkura cita persona Tev uztic izņemt zāles viņa vietā, ņem vērā, ka būs jāuzrāda personu apliecinošs dokuments, jānosauc pacienta vārds un uzvārds, kā arī jānosauc e-receptes identifikācijas numurs, kuru E-veselības sistēmā var redzēt ārsts, pacients un deleģētā persona.

Farmaceite iesaka visus neskaidros jautājumus par e-receptes lietošanu noteikti pārrunāt gan ar savu ārstu, gan arī konsultēties aptiekā uz vietas pie farmaceita. Aptieku tīkla Apotheka farmaceiti ir gatavojušies jaunajai elektroniskajai sistēmai, tomēr e-veselības pirmajos darbības mēnešos ne Apotheka darbinieku vainas dēļ var būt īslaicīgi sistēmas darbības traucējumi, kas var ietekmēt aptieku tīkla ierasto darba kārtību. Aicinām pacientus būt saprotošiem, jo, kā jau visām izmaiņām un novitātēm, ir nepieciešams laiks, kamēr sistēma iestrādāsies.

 

Autors: MM&A | Hill+Knowlton Strategies 04.01.2018

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.