Dieviete.lv redakcija viesojās “Brant Coffee” ģimenes uzņēmumā kur Maija un Armands dalījās ar savu skatījumu par to, kas ir laba kafija. Šajā intervijā uzzināsi vairāk par “Brant Coffee” ģimenes uzņēmumu un kafijas niansēm.
Pastāstiet, kā un kāpēc radās “Brant Coffee”?
Ilgu laiku lielveikalā nevarējām atrast kafiju, kas mums pašiem garšotu, nācās meklēt iemeslus, kāpēc mums tā negaršo. Meklējot iemeslu nonācām līdz tam, ka, izrādās, kafiju var grauzdēt arī mājās. Un kāpēc gan nepamēģināt? No paša sākuma mēs kādā populārā ārzemju interneta veikalā iegādājāmies mazu grauzdēšanas aparātu un zaļās kafijas pupiņas. Un sākām grauzdēt. Lieki teikt, ka uzreiz nesanāca. Un diezgan nesanāca. Bērni skrēja pa māju un sauca “Mamm, kas te deg?”. Bet tad, kad kaut kas nesanāk, tad jāskatās, kāpēc nesanāk. Mūsu pirmais grauzdējums bija, sekojot instrukcijām. Bet pēc tam tu lasi vairāk, interesējies un uzzini, ka kafijas pupiņas ir dažādas un arī jāgrauzdē tās ir dažādi.
Kad sākām domāt par savas kafijas grauzdēšanu, tad mums teica, ka Latvijā taču ir tik daudz grauzdētavas, un kā mēs vispār varēsim konkurēt ar citiem… Bet tas jau nemaz nav tas mūsu mērķis. Mēs primāri gribējām cilvēkiem parādīt, ka tā kafijas pasaule patiesībā ir tik plaša. Aromāti, garšu nianses… Kafija nav tikai tumšs, nograuzdēts rūgts dzēriens, pie kā mēs esam pieradināti. Mūsu grauzdētā kafija tāda nav. Un ir tik forši, ka cilvēki pie mums atgriežas, sakot, ka citu kafiju viņi iedzert vairs nevar. Mēs uzskatām, ka mēs nekonkurējam ar pārējiem mazajiem grauzdētājiem, kuri ir tepat Latvijā, jo mūsu mērķis ir ierādīt cilvēkiem, ka ne tikai mūsējā, bet arī citu pārējo mazo grauzdētāju kafija ir labāka nekā standarta lielveikala plauktos esošā.
Ja jūs internetā meklētu, kas ir laba kafija, tad tur būtu teikts, ka, pirmkārt, jāskatās kafijas grauzdēšanas datumu. Mēs gājām veikalā un sākām meklēt grauzdēšanas datumu uz tur esošajām kafijas paciņām. Taču pārsvarā nekā! Kāpēc datums nav uzdrukāts? Visticamāk, ka tāpēc, ka kafija ne pārāk nesen ir grauzdēta. Tur ir tā atšķirība starp tiem mazajiem grauzdētājiem, un lielajiem pasaules uzņēmumiem. Tie “lielie” sagrauzdē un kamēr kafija caur visu piegādes ķēdi nonāk līdz klientam, tikmēr grauzdēšanas datums jau ir tālu pagātnē.
Vai ilgi domājāt kā sauksiet savu zīmolu?
Bija vairāki varianti, bet mūs iedrošināja izvēlēties mūsu uzvārdu. Uzvārds “Brant” skan labi dažādās valodās. Pieņemot lēmumu, ka nosaukumā būs mūsu uzvārds, mēs patiesi stāvam ar katru šūnu par sava darba kvalitāti. Mēs nevaram nodot tālāk kaut ko tādu, par ko paši nevaram likt roku uz sirds. Mums vienmēr ir bijusi svarīga pievienotā vērtība tam, ko mēs darām. Kafijas iepakojumam ilgi meklējām piemērotu piegādātāju. Latvijas tirgū mēs neatradām piemērotus maisiņus, mēs atradām ārzemju uzņēmumu, kurš atbilda mūsu prasībām. Par katriem 100 nopirktajiem maisiņiem tropos tiek iestādīts 1 koks. Mūsu pirmais pasūtījums bija 5000 maisiņu, un var teikt, ka drusciņ koku no mums jau ir. It kā sīkums, tajā pašā laikā mums svarīgs. Tas ir tas, kas mums ir būtiski! Tāpēc arī uz mūsu kafijas iepakojuma ir norādīts, ka katra nopirktā kafija palīdz atjaunot mežu. Mēs mēdzam teikt “Pasauli mēs neizglābsim, bet vismaz nepalīdzēsim to sabojāt.”
Vai, radot savu kafiju, ir mainījies viedoklis par to?
Kafijas pasaule ir tik plaša, tajā ir tik daudz ko atklāt! Līdz ar to, jā, mūsu viedoklis ir gan mainījies, gan iedevis jaunu skatījumu. Piemēram tas, ka kafija, tāpat kā vīns, tiek vērtēta pēc punktiem. Tā kā “Brant Coffee” kafija arī ir “specialty” kafija, arī uz mūsu iepakojumiem var redzēt zaļo kafijas pupiņu novērtējumu – SCA reitingu.
Kad vēl nenodarbojāmies ar kafijas grauzdēšanu, visa ģimene bijām Panamā. Tajā laikā Panamā bija pati dārgākā kafija pasaulē – Geišas kafija, ar visaugstāko punktu skaitu. Domājām, ja jau esam tur nokļuvuši, tad mums šī kafija noteikti jāpagaršo. Jāpiebilst, ka toreiz mēs vēl nebijām iepazinuši kafijas plašo aromu pasauli, jo kafiju toreiz dzērām tādu, kāda bija – tumša un rūgta. Atskatoties atpakaļ, šķiet, ka šis Panamas kafijas piedzīvojums iezīmē tādu kā robežu, kad saprotam, ka kafija var garšot pavisam savādāk, nekā ierasts. Cik ļoti gribētos to nogaršot tagad, ar šobrīdējo kafijas pasaules skatījumu, jo toreiz mēs to nespējām līdz galam novērtēt.
Par kādām vērtībām domā jūsu ģimenes uzņēmums? Redzēju, ka savā “Instagram” profilā rakstāt, ka Jūsu kafija ir ētiski audzēta. Kas tad ir ētiski audzēta kafija?
Ir cilvēki, kuri Facebook grupās stāsta, ka no Vācijas pasūtījuši lētu kafiju zem 10 eiro kilogramā. Kā tas ir iespējams, nezinām. Tas, lai paliek uz ražotāju sirdsapziņas. Iepakojums diez vai maksā daudz mazāk par 50 centiem. Labi, nodokļi atšķiras, bet PVN un akcīzes nodokli noņemot, summa vēl samazinās. Grauzdēšanas izmaksas arī noteikti vajadzētu ierēķināt, telpas, darbinieki, transports, ar kā palīdzību kafijas pupiņas ir atceļojušas no visām pasaules malām. Turklāt kilogramu kafijas pupiņu novākt ar rokām un apstrādāt – tas nav viegls darbs. Tad skatāmies, kas paliek pāri – vai tā tiešām ir adekvāta samaksa kafijas audzētājam? Tad tāda divkosība sanāk, ka cilvēki ir pret kažokādām, rūpējas par dabu, labāku pasauli, bet tad, kad tu pērc lēto kafiju no Vācijas par 9 eiro kilogramā, tad par to, ka tiem cilvēkiem nav pienācīgi samaksāts, tad par to ir vienalga… Daudzi noteikti par to nemaz neaizdomājas par to, cik saņem tie cilvēki, kuriem tā ir vienīgā iztika, tostarp arī bērni… Tāpēc mums nekad nebūs lētāka kafija, jo mēs nevaram kaut ko tādu atbalstīt. Ir cilvēki, kas vispār ir beiguši dzert kafiju, vienkārši kafijas biznesu neatbalstot. No otras puses, piemēram, vienam no mūsu kafijas pupiņu piegādātājiem – kādai ģimenei Brazīlijā, kura audzē kafiju, tā ir vienīgā iztikšana, un galīgi visu kafiju atmest nozīmētu arī viņiem pateikt nē. Mēs meklējam to ceļu, lai visiem kafijas ražošanas “ķēdītē” būtu labi.
Ir cilvēki, kuriem kafija patiesi ir vien “brūns dzēriens” un ir tādi, kuriem pilnīgi vienalga par kafijas kvalitāti un ražotāju, piemēram, būtiskākais ir tikai tas, vai kafija ir balta vai melna… Vai Jums ir izdevies ar savu produktu šos uzskatus kaut kādā mērā lauzt?
Mēs cenšamies. Ir liels prieks, kad pie mums atnākušie ekskursanti pārsteigti saka, ka “izrādās, kafijas var būt dažādas, katrai ir savas nianses, un visas garšīgas”! Tāpat jūtam gandarījumu par tiem, kuri pēc mūsu apmeklējuma ir iegādājušies kafijas dzirnaviņas, jo ir sapratuši, ka maltu kafiju vairs nepatērēs. Vēl ir tik daudz darba, lai pēc iespējas vairāk cilvēkiem ierādītu svaigas un izsekojamas kafijas priekšrocības, bet, tai pat laikā – neviens nesolīja, ka būs viegli un ātri.
Redzu, ka jūs ražojat arī “Peru Cajamarca” bezkofeīna kafiju. Vai šāda kafija ir piemērota arī bērniem?
Jā! Mums jaunākajam bērnam ir 9 gadi, un viņš atnākot no skolas dažkārt pavaicā, vai drīkst uztaisīt kafiju. Viņš pats ņem kafijas dzirnaviņas, maļ pupiņas, gatavo kafiju un pēc tam ar nedaudz savilktu ģīmīti dzer.
Ilgi meklējām, kura varētu būt mūsu īstā bezkofeīna kafija, jo mums ir svarīgi ne tikai tas, ka šī kafija būs bez kofeīna, bet arī ar lielisku garšu un dekafinēta, izmantojot metodes bez ķimikālijām.
Katrai no mūsu kafijām ir savs stāsts, kāpēc tieši šī ir tā, ko izvēlējāmies grauzdēt. Piemēram, Brazīlijas kafija nāk no konkrētas ģimenes dārza. Bolīvijas kafija augusi labākajā Bolīvijas reģionā. Indonēzijas kafija tiek iegūta sieviešu kooperatīvā – kur sievietes ir biznesa saimnieces, nevis tikai strādnieces, kā tas Indonēzijas gadījumā ir visbiežāk sastopams gadījums.
Mums ir svarīgi, ka ar to, ko darām, mēs varam kādam palīdzēt. Ka šī nav bezpersoniska kafija, bet izsekojama līdz pat augšanas vietai, līdz pat cilvēkiem, kuri to ir audzējuši.
Nav nekāds noslēpums, ka sava biznesa uzsākšana nav viegla, bet kādas ir sajūtas par jau paveikto un kādu redzat “Brant Coffee” nākotni?
Pats foršākais ir tas, ka mūsu četri bērni redz, ka ar pacietību, mērķtiecību un visu pārējo tu vari kaut ko dzīvē izdarīt un sasniegt. Būtībā grauzdēt mēs iemācījāmies pateicoties interneta resursiem. Mēs beigās aizbraucām uz Bordo Francijā tikai gūt papildus tehniskās iemaņas kafijas grauzdēšanā, viss pārējais tika apgūts jau pirms tam. Ja ir interese, nosprausts mērķis un apņēmība, tad arī vienkārši sēžot internetā var iemācīties darīt teju jebko. Taču bērni redz arī to, ka tas ir milzīgs darbs, pacietība – gluži tāpat nekas klēpī nekrīt.
Visa mūsu ģimene iesaistās “Brant Coffee” darbībā. Bērni palīdz. Viņiem ir savs redzējums, savas idejas, kuras ņemam vērā un īstenojam. Tas, ka kafijas nosaukumā ir mūsu uzvārds, ir piedevis tam lielāku spēku. Un ir ļoti patīkami redzēt mūsu darba augļus atsevišķu prestižu veikalu plauktos. Lieliem un agresīviem soļiem mēs iet nevaram – tas ir skaidrs. Ik reizi, kad izvēlamies kādu jaunu kafijas šķirni, tad kādu brīdi sanāk testēt, kļūdīties, mēģināt, dažas nedēļas vēl paiet domājot un tad, kad beidzot gala produkts ir gatavs – tad tas ir tā, it kā vēl viens bērns būtu piedzimis (smejas).