0.3 C
Rīga
piektdien, 22 novembris, 2024

Eksperti vērtē: kā vecāki izvēlas mobilo telefonu sākumskolēnam

 

child_phone

Eksperti vērtē: kā vecāki izvēlas mobilo telefonu sākumskolēnam

Iegādājoties mobilo telefonu skolēnam, puse vecāku ņem vērā viņa vēlmes

 

Iegādājoties pirmo mobilo tālruni bērnam, deviņas no katrām desmit ģimenēm dod priekšroku viedtelefonam, par galvenajiem izvēles kritērijiem izvirzot izturību un cenu līdz aptuveni 200 eiro. Mobilo sakaru operatora Amigo veiktajā klientu apkalpošanas speciālistu aptaujā noskaidrots, ka par telefona modeli bērni un vecāki vienojas veikalā, un aizvien biežāk tiek ņemtas vērā bērna vēlmes.

 

Ierodoties veikalā pēc jauna telefona bērnam sākumskolas vecumā, aptuveni puse vecāku ir izpildījuši mājasdarbu un noformulējuši savas vēlmes, kā arī apzinājuši potenciālos tālruņa modeļus. Tomēr gala lēmums tiek pieņemts pēc sarunas ar pārdevēju. Mazliet mazāk nekā ceturtā daļa pircēju nav gatavojušies telefona iegādei, tādēļ visu nepieciešamo informāciju ievāc veikalā, bet 21% gadījumu bērns ļoti labi zina, ko vēlas, un vecāki tikai samaksā par pirkumu.

«Informācijas ievākšana pirms tālruņa iegādes ir svarīgs veiksmīga pirkuma priekšnosacījums. Nav obligāti jāizvēlas konkrētu modeli jau mājās, to paveikt palīdzēs pārdevējs. Taču, dodoties uz veikalu, jau vajadzētu diezgan skaidri zināt, kādām vajadzībām tālrunis tiks izmantots un kas tajā noteikti vajadzīgs,» iesaka tehnoloģiju žurnālists Jānis Vēvers.

Pēdējo gadu laikā svaru kausi pārliecinoši nosvērušies par labu viedtelefoniem. Kā savu pirmo mobilo ierīci to saņem 90% bērnu, bet, ja tiek iegādāts kārtējais tālrunis, tad gandrīz 99% gadījumu tas ir viedtelefons. Vecāki ņem vērā, ka pogu telefona iegādes gadījumā bērns jau pēc mēneša var gribēt viedtelefonu, ja tāds būs visiem klasesbiedriem.

 

Atšķirīgas vēlmes

Vecāku un bērnu kritēriji par nozīmīgākajām telefona īpašībām ir krasi atšķirīgi. Pieaugušie visaugstāk vērtē pieņemamu cenu – kas viņu skatījumā ir 100 līdz 200 eiro robežās – ierīces izturību un bērna plaukstai atbilstošu izmēru. Savukārt bērniem svarīgākais, lai tālrunis būtu pietiekami jaudīgs spēļu spēlēšanai, lai tas labi izskatītos un būtu parocīgā izmērā.

57% ģimeņu mobilā tālruņa iegāde ir kopīgs pasākums, kurā piedalās arī nākamais telefona lietotājs. Arī gala lēmuma pieņemšana gandrīz pusē gadījumu notiek, bērnam un vecākiem vienojoties par abām pusēm pieņemamāko variantu. Mazliet vairāk nekā trešdaļā situāciju vecāki neielaižas garās sarunās ar bērnu un paši izvēlas viņam tālruni, bet vēl 13% gadījumu pircēji paļaujas uz pārdevēja ieteikumu.

«Bērna viedoklis neapšaubāmi ir svarīgs, jo viņš taču lietos šo tālruni, taču gala lēmumu jāpieņem vecākiem. Bērnu izvēle, jo īpaši mazāko klašu skolēnu, bieži vien ir emocionāla. Viņi var paprasīt konkrētu modeli, kāds ir draugiem, neiedziļinoties ne cenā, ne ierīces spējās. Padodoties bērna spiedienam, pastāv risks krietni pārmaksāt un iegādāties tālruni, kura iespējas mazais nemaz neizmantos,» brīdina J. Vēvers.

 

Jāvērtē korpusa un akumulatora izturība

Mobilo telefonu veikalos ir tik daudz, ka piedāvājumā nudien ir viegli apjukt. Lai atvieglotu bērnam piemērotākā modeļa izvēlēšanos, jāpievērš uzmanība dažām būtiskām ierīces īpašībām.

«Tālrunim jābūt atbilstošam bērna plaukstas izmēram. Jo vieglāk to būs noturēt, jo retāk telefons nokritīs. Ja iepriekšējais telefons sasists, vērts izvēlēties kādu no triecienizturīgajiem modeļiem. Tie būs mazliet dārgāki, bet kalpos ilgāk. Viedtelefons ir laba izvēle, jo paplašina saziņas iespējas, un to var izmantot, lai sekotu līdzi bērna atrašanās vietai,» norāda tehnoloģiju žurnālists, «svarīgs ir arī akumulatora darbības laiks, jo bērni starpbrīžos var aizrauties ar spēlītēm un nepamanīt, ka pēc mācībām palikuši bez sakariem. Jo lielāka procesora jauda, ekrāna izšķirtspēja un iebūvētā atmiņa, jo tālrunis maksās dārgāk, tādēļ jau pirms iegādes vajadzētu tikt skaidrībā, cik ļoti kārs uz spēlēm ir jūsu bērns. Grafiski augstvērtīgas spēles prasīs lielus resursus. Tomēr arī šādām vajadzībām var piemeklēt tālruni, kas maksās zem 200 eiro. Savukārt pieticīgāku, tajā pašā laikā bērna vajadzībām atbilstošu viedtelefonu var iegādāties pat 100 eiro robežās.»

 

Arvien vairāk uzticas bērniem

Klientu apkalpošanas speciālisti pēdējos gados novērojuši arī vairākas interesantas tendences. Lai arī informācija par mobilajām ierīcēm ir pārpārēm un vecāki kopumā kļuvuši zinošāki – orientējas procesora jaudā, ekrāna izšķirtspējā un kameras kvalitātē, viņi vairāk ieklausās pārdevēju un pat bērnu viedoklī. Pircēji arī kļuvuši atvērtāki neparastākiem piedāvājumiem un pat neiepazītiem zīmoliem, ja vien saņem par tiem labas atsauksmes. Pieaugusi arī aksesuāru loma.

«Mobilo ierīču aksesuāri ļoti bieži tiek nepelnīti aizmirsti. Ja līdz ar tālruni bērns saņems arī ekrāna aizsargplēvi un maciņu, tad samazināsies risks ierīci saskrāpēt vai sasist. Koši maciņi arī ir viegli pamanāmi, tādēļ tajos ielikts tālrunis retāk aizmirsīsies klasē vai gaitenī uz palodzes,» uz aksesuāru plusiem norāda J. Vēvers.

 

Psihologs iesaka: kā runāt ar bērnu par mobilā telefona iegādi?

 

Biedrības Skalbes vadītāja un psiholoģe Zane Avotiņa skaidro: «Telefona iegāde bērnam noteikti ir vecāku atbildība, un viņi ir tie, kuriem jāpieņem gala lēmums. Protams, tas ir ļoti labi un pat vēlams, ka vecāki ņem vērā bērna vēlmes, intereses un vajadzības, bet dažkārt tās ir pārāk augstas un vecumam neatbilstošas. Gadās, ka vecākiem ir jāpieņem nepopulārs lēmums, kas bērnam var nepatikt, bet svarīgi ir paskaidrot tā iemeslu. Pirms kopīgas veikala apmeklēšanas bērnam ir jāizstāsta, ar kādu mērķi tas tiek darīts. Tādējādi vecāki varēs izvairīties no tiešas neapmierinātības izrādīšanas, piemēram, raudāšanas vai krišanas zemē.» Viņa uzsver, ka sākumskolas vecuma bērniem svarīgākā telefona lietošanas funkcija noteikti ir zvanīšana un būt sazvanāmiem. Tālruni vajadzētu iegādāties jau laikus pirms skolas gaitu uzsākšanas, jo bērnam ar to ir jāaprod, iespējams, arī jāiemācās ar to apieties.

 

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.