3.2 C
Rīga
otrdien, 19 novembris, 2024

7 padomi vecākiem, gatavojot bērnu skolas gaitām

 

Ir klāt laiks, kad bērni atgriežas skolās un bērnudārzos vai uzsāk pirmās skolas gaitas 1. klasē. Šis laiks ir satraucošs ne vien bērniem, bet arī vecākiem. Kā pareizi motivēt un atbalstīt bērnu, kas uzsāk vai atsāk mācības? Kas jāņem vērā, lai bērns skolā justos labi un komfortabli? Ieteikumos dalās BENU Aptiekas piesaistītais eksperts, ārsts psihoterapeits Andris Veselovskis un BENU Aptiekas farmaceite Zanda Ozoliņa.

Bērns dodas skolā

Vecākiem šis laiks nozīmē jaunu sākumu, sastapšanos ar kaut ko nezināmu, skaidro A.Veselovskis. Vieni sagaida interesantus piedzīvojumus, tikmēr citus pārņem bažas par to, vai bērni tiks galā un vai paši spēs būt pietiekami labi vecāki. Vecākiem šajā laikā ir daudz gaidu un bažu, viņu prāti piepildās ar daudziem dažādiem scenārijiem – gan pozitīviem, gan negatīviem. Domu saturs būs atkarīgs no pašu vecāku iepriekšējās pieredzes, optimisma līmeņa, baiļu līmeņa, pašnovērtējuma, spējas mīlēt, pieņemt sevi un savus bērnus. Šajā laikā stresa līmenis var pacelties ievērojamos augstumos.

Visbiežāk sastopamās kļūdas, gatavojot bērnu mācībām

Svarīgākais vecāku un pedagogu uzdevums ir atbalstīt bērna dabīgo interesi un zinātkāri izpētīt, saprast, iepazīt pasauli un sevi – uzsver A.Veselovskis. Vecāku interese, aizrautība, dzīvotprieks un vēlme mācīties būs visspēcīgākie motivatori bērnam iepazīt pasauli un tajā notiekošos procesus. Bērnus vajadzētu ieinteresēt iemācīties kaut ko jaunu, nevis piespiest.

Nereti, uztraucoties par bērna atzīmēm, vecāki nepamana bērna īpašās intereses un talantus. Atzīmes un formālās lietas kļūst svarīgākas par bērnu. Šajā gadījumā bērns iemācās, ka viņš nav svarīgs, bet svarīgas ir citu vēlmes – šajā gadījumā vecāku vēlme pēc izcilām sekmēm.

Mācību procesam būtu jāpiepilda bērna vajadzības pēc attīstības, jaunas pieredzes, jaunu iemaņu apgūšanas. Tajā bērnam būtu jābūvē un jāattīsta pozitīvs pašvērtējums, spēja pārvarēt grūtības, sasniegt mērķus, iemīlēt mācīšanās un attīstības procesu. Vecākiem būtu jāseko, lai skolā bērns jūtas pietiekami labi. Bērnam būtu jākļūst stiprākam, vitālākam, pašapzinīgākam, spējīgam tikt galā ar aizvien sarežģītākiem dzīvē vajadzīgiem uzdevumiem. Savukārt, ja bērns skolā jūtas slikti, negrib mācīties, tiek apcelts, ir jāpalīdz tikt galā ar grūtībām.

Kā motivēt bērnu mācīties?

Dzīvei ir jābūt aizraujošai un interesantai – ja bērns kļūst nomākts, daudz slimo, negrib iet uz skolu, šī problēma jārisina. Vispirms jāsaprot, ar ko bērns netiek galā. Vai ir grūtības kādā priekšmetā, kas bērnu aizvien vairāk satrauc? Vai skolā kāds dara pāri? Vai viņš ir uztraucies par kāda tuvinieka slimību? Vai pārdzīvo vecāku strīdus? Vai sastrīdējies ar labāko draugu? Neskaitāmi iemesli, kuri jāsaprot un jānovērš.

Interesējoties par bērnu, atbalstot viņa vēlmes – trenēties basketbolā, zīmēt, braukt ar riteni –, tiks stiprināta viņa dzīvotspēja.

Kā veidot dialogu ar bērnu?

,,Kā gāja skolā?” vai ,,Kādas atzīmes?” bieži nestrādā vai pat liek bērnam noslēgties. Ja gribam, lai bērns kaut ko pastāsta, vispirms pastāstiet par saviem dienas notikumiem. Lai bērns pats izlemj, vai viņš grib kaut ko pastāstīt vai nē.

Labs universāls līdzeklis ir kopīgas nodarbes, hobiji. Ja tēvs un dēls interesējas par basketbolu, vienmēr var kopā paskatīties kādu spēli, apspriest aktualitātes. Jāatrod kaut kas kopīgs – kopā dziedāt, braukt ar riteni, spēlēt dambreti, galda spēles…  Ja būs kopīgas interesantas tēmas, kādā brīdī bērns pats sāks stāstīs par dienas notikumiem. Nevajadzētu mēģināt “izspiest” no bērna precīzu dienas notikumu izklāstu. Viņam ir sava dzīve, sava galva un bērnam nav jāapmierina vecāku ziņkārību, nav jādzīvo pēc vecāku scenārija, bet jāmācās dzīvot pašam.

Svarīgākais komunikācijā ar bērnu

Saglabāt un nosargāt labas attiecības ar bērniem ir svarīgāk par izcilām atzīmēm un panākumiem. Tāpat jāseko, lai bērns iemācās komunicēt ar citiem bērniem un skolotājiem – komunikācijas iemaņas dzīvē ļoti noderēs!

Padomi vecākiem skolas gaitu atsākšanās laikā

  • Domāt un runāt par skolu kā par labu, jaunu sākumu. Bērns uzzinās daudz jauna, interesanta, iegūs jaunus draugus. Ja radīsies kādas grūtības, ar tām varēs tikt galā.
  • Sekot, lai bērns attīstās savā tempā, atbilstoši savām spējām un vajadzībām.
  • Visi bērni ir mīlami, katrs ir atšķirīgs. Visiem nav jābūt vienādiem!
  • Nesalīdzināt bērnu ar citiem. Salīdzināšana ir ļoti kaitīga.
  • Stiprināt, attīstīt, palīdzēt atklāt bērna talantus.
  • Uzslavēt par panākumiem. Neuzsvērt neveiksmes, bet palīdzēt ar tām tikt galā.
  • Vecākiem nevajadzētu censties būt  perfektiem. Optimāli un veselīgi ir būt “pietiekami labiem”. “Pietiekami labi” vecāki bieži kļūdās, bet ir gatavi savas kļūdas labot. Viņi bieži nezina pareizās atbildes, taču vēlas mācīties.

Farmaceita padoms

BENU Aptiekas farmaceite Zanda Ozoliņa atgādina – kad bērns sāk vai atsāk apmeklēt skolu vai bērnudārzu, tas ir ne vien emocionāls pārbaudījums un pārmaiņas, bet tas ietekmē arī bērna veselību un imunitāti. Šis ir laiks, kad vajadzētu vēl vairāk aizdomāties par to, kā stiprināt bērna veselību un imunitāti gan ar dabas veltēm, gan vitamīniem. No rudens ražas vislabāk noderēs āboli, kas bagāti ar vitamīnu C, tāpat talkā nāks smiltsērkšķis, kas ir garšīgs un bagāts ar dabīgajiem antioksidantiem. Arī melnā plūškoka sula rudenī būs lielisks imunitātes modulators. Savukārt, lai uzņemtu organismam nepieciešamās taukskābes, skolas gaitas uzsākot, ieteicams lietot zivju eļļu, kas aptiekā pieejama gan šķidrā, gan želejkonfektīšu veidā. Tā uzlabo koncentrēšanās spējas, stiprina sirsniņu un locītavas. Vēl viens mikroelements, ko būtu ieteicams lietot, ir magnijs. Tas stiprinās prātu, novērsīs trauksmi un nemieru, palīdzēs bērnam ikdienas gaitās.

Un, lai bērnam iemācītu rūpes par sevi, būs noderīgi, ja bērnam uz skolu līdzi iedosiet arī kādu plāksteri, pastāstot, kad un kā to pareizi lietot. 

Lai veiksmīgs un veselīgs jaunais mācību gads!

Autors: Benu Aptieka

26.08.2019.

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.