Darba devējs 90% gadījumos jau pirmajās pārrunu sekundēs, izlemj, viņš grib vai negrib ar tevi sadarboties. Tāpēc ir ļoti svarīgi atstāt labu pirmo iespaidu.
Jebkuras pārrunas – tas ir stress. Tu pārdzīvo, nervozē, runā nepārliecināti.
Piedāvājam tavai uzmanībai 6 viltības, kuras tev palīdzēs atstāt labu pirmo iespaidu pat pie visprasīgākā darba devēja.
1. Esi formā.
Tavs enerģijas līmenis ir atkarīgs no tava veselības stāvokļa. Noguris izskats tev var sniegt lāča pakalpojumu jau pašā sākumā, it īpaši stresa apstākļos pirmajā tikšanās reizē. Lūk ko domā darba devējs: tātad nav izturīgs, potenciāli maz efektīvs, jaunajā darbā slodze var izrādīties par lielu.
Tas nenozīmē, ka gadu pirms darba vieta maiņas tev ir jāpierakstās uz trenažieru zāli, bet pirms pārrunām labi izgulēties un izpildīt rīta rosmi vajadzētu gan. Tev vajag izstarot dzīvību un enerģiju – un pirmā sekunde būs tava.
2. Garderobes jautājums.
To, ka sagaida pēc apģērba tu esi dzirdējis miljons reižu. Kad saruna ievirzās par to, ko ģērbt uz pārrunām, padomi apģērba izvēlē ir līdzīgi – uzvalku, kaklasaiti un nospodrinātas kurpes.
Te nevajadzētu visus novienādot! Iedomājies: tu atnāc uz IT – kompāniju, kur valda programmētāji, veb – arhitekti un dizaineri, bet tu ierodies Armani uzvalkā. Pirmkārt, tas izskatīsies smieklīgi, otrkārt disonanse ar kompānijas darbiniekiem būs tik liela, ka darba devējs uzreiz izdarīs secinājumu – svešais!
Tāpēc neesi slinks – ja gribi strādāt kompānijā, tad iepazīsties ar to, kā ģērbjas darbinieki šajā kompānijā. Mūsdienu apstākļos tas nav sarežģīti – internets tev palīdzēs!
Par tīriem apaviem (krosenēm, kedām, kurpēm)atceries vienmēr. Tas ir universāls padoms.
Izturēsi apģērba kontroli – iegūsi otro vērtīgo pirmā iespaida sekundi.
3. Pareiza sasveicināšanās.
Atceries izteicienu: „Runā, lai es varu tevi redzēt”? Tēls, kuru mēs radām nesastāv tikai no bildes. Tēla radītais patīkamais iespaids var izkust kā sniegs tiklīdz cilvēks sāk runāt. Sasveicināšanās notiek pirmajās saskarsmes sekundēs. Daudz kas ir atkarīgs no tā, kā tu sasveicināsies.
Eksistē 3 sasveicināšanās daļas: tavs smaids, tavi vārdi un tavs rokas spiediens. Katra sastāvdaļa ir ļoti svarīga. Tavam smaidam vienlaicīgi ir jābūt gan atturīgam, gan atvērtam. Iekārtojoties darbā ārzemju kompānijās iepazīsties ar tava potenciālā darba devēja valsts etiķetes pamatiem.
Piemēram, ir kultūras, kur smaidīt rādot zobus ir vulgāri. ASV ir otrādi – Holivuda rullē.
Kas attiecas uz vārdiem, tiem ir jābūt formāliem un tos jāpasaka pārliecinoši.
Rokas spiedienam jābūt stingram. Vāju rokas spiedienu darba devējs var uzskatīt kā beziniciatīvu un inertumu.
Vēl mājās esot pārdomā šīs nianses – un trešā sekunde tev kabatā.
4. Strukturē savu valodu un darbības.
Pārrunās tev vajadzēs:
a) atbildēt uz jautājumiem;
b) uzdot jautājumus;
c) iespējams, būs jāizpilda kāds uzdevums intervētāja klātbūtnē.
Pirmajās sekundēs diez vai tev būs jāuzdod jautājumi vai jārisina uzdevumi – rēbusi. No tevis gaidīs atbildes. Daudz kas ir atkarīgs no tā, cik tās būs pārliecinošas, strukturētas un sakarīgas. Liela nozīme ir žestiem. Tu nekādā gadījumā nedrīksti vicināt rokas kā Valdis Pelšs, bet sēdēt nekustīgi arī nav pareizi. Žestiem ir jāpalīdz tev veidot pārliecinoša un nopietna cilvēka portretu.
5. Izmēģini savu parādīšanos.
Iedomājies, kā tu ieej ofisā, kas tev būs rokās, vai tas neierobežos tavas kustības. Tajā brīdī, kad nejauši nokritīs dokumentu mape vai soma – darba devējam zudīs labais iespaids par tevi.
6. Analizē un pielāgojies.
Mūsu dzīve pārsvarā sastāv no satikšanās reizēm. Izanalizē, kā uz tevi reaģē cilvēki ar kuriem tu satiecies pirmo reizi. Pievērs uzmanību viņu reakcijai, sejas izteiksmei, tālākai rīcībai – un izdari secinājumus. Potenciālais darba devējs – arī ir cilvēks, ar kuru tu iepazīsties. Tikai šai tikšanās reizei ir paaugstināta interese par karjeru un naudu. Tāpēc ņem vērā visus sīkumus.
Autors: Dieviete.lv