24 C
Rīga
pirmdien, jūnijs 27, 2022

Dzīvo veselīgāk!

 

Pārskatot savu uzturu, ir svarīgi nekļūt par upuri dažādiem ar uzturu un produktiem saistītiem mītiem. Viens no lielākajiem mītiem: tauki nav veselīga uztura sastāvdaļa. Kā liecina Millward Brown veiktais pētījums 16 pasaules valstīs, 38% cilvēku apstiprina, ka apzināti izvairās no produktiem, kas satur taukus. Cilvēki uzskata, ka vitamīni, minerālvielas, proteīni, šķiedrvielas un ogļhidrāti ir veselīga un sabalansēta uztura sastāvdaļa, tikai ne tauki. Tomēr šāds apbalvojums ir ļoti tālu no patiesības. Patiesībā tauki mūsu organismam ir ļoti būtiski, jo gandrīz 30% mūsu ikdienas enerģijas būtu jāiegūst no taukiem.

Mūsu organisms uzņem pārtiku, ko mēs apēdam, un pārvērš to enerģijā, kas nepieciešama organisma pilnvērtīgai funkcionēšanai. Veselīgā sabalansētā uzturā šo enerģiju organismam piegādā 3 galvenās uzturvielu grupas: ogļhidrāti, proteīni, kā arī tauki. Tauki ir ļoti nozīmīgi A, D un E vitamīnu absorbēšanai organismā (ne par velti, piem., burkānu sulai mēdz piepilināt pilienu eļļas). Tāpat tauki palīdz matiem un ādai būt veselīgiem, kā arī darbojas kā enerģijas uzglabātājs.

Daži tauku veidi ir ne tikai labi, tie ir neaizvietojami.  Neaizvietojamajām taukskābēm (pārtikas produktu marķējumos tās parasti apzīmē: poli-nepiesātinātās taukskābes) ir vairākas ļoti nozīmīgas un vērtīgas īpašības. Tās ir īpaši nozīmīgas šūnu augšanai un attīstībai, tāpat arī normālai galvas smadzeņu darbībai un mentālajai attīstībai.  Vēl varāk, tām ir ļoti pozitīva ietekme uz sirds veselību, jo tās pozitīvi ietekmē holesterīna līmeni asinīs, tādējādi samazinot sirdslēkmju un insulta risku.

Mūsu organismam neaizvietojamās taukskābes ir nepieciešamas katru dienu. Organisms pats šīs taukskābes neražo, tāpēc vienīgais veids kā pie tām tikt ir ar uzturu. Neaizvietojamās taukskābes nav grūti iekļaut mūsu ikdienas uzturā – jāizvēlas vairāk to produktu, kas gatavoti no augu eļļām, nevis no dzīvnieku taukiem.

Dzīvnieku tauki kā sviests vai speķis satur ļoti daudz neveselīgo piesātināto taukskābju. Kā pierādījuši dažādi pētījumi, piesātinātās taukskābes negatīvi ietekmē holesterīna līmeni, kas var novest pie sirds slimībām.

dzivo_veseligi_573

Lai palielinātu veselīgo taukskābju uzņemšanu ikdienā, nav nepieciešams pilnībā mainīt tavus uztura paradumus un atteikties no ēdieniem, kas tev garšo. Vienkārši aizstāj pilntauku piena (piemēram, treknie sieri) un gaļas produktus ar liesākiem produktiem, savukārt gatavošanai cieto tauku kā speķis vietā lieto rapšu vai saulespuķu eļļu. Un sviesta vietā uz maizes smērē margarīnu, jo tas ir gatavots no augu eļļām un nodrošina tevi ar ikdienā nepieciešamo neaizvietojamo taukskābju daudzumu.

Izdari savu izvēli par veselīgāku dzīvesveidu, bet nemoki sevi. Tas nekas, ja pāris reizes "paslīdēs kāja". Tikai paturi prātā savu apņemšanos un atgriezies uz izvēlētā ceļa.

Avots: Unilever

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Iepriekšējais rakstsGalvas mežģis
Nākamais rakstsBagātie un nabagie