11 C
Rīga
ceturtdien, oktobris 21, 2021

Rūpējies par sevi, ēd veselīgas brokastis!

 

Diemžēl mēs bieži ignorējam brokastis. Aizbildināmies ar laika trūkumu, slinkumu un apgalvojam, ka no rītiem neko īsti nevaram ieēst. Tomēr jāatceras, ka organisms naktī ir pārstrādājis visu iepriekšējā dienā apēsto un prasa pēc jaunas degvielas, tādēļ no rīta uzņemtās uzturvielas ne vien sniegs enerģiju, bet arī labi uzsūksies organismā. Turklāt, ir zinātniski pierādīts, ka cilvēkiem, kas ietur sabalansētas brokastis, ir augstākas koncentrēšanās spējas, viņi ir enerģiskāki un spēcīgāki.

Lai iegūtu maksimālu enerģiju dienas sākumam, brokastīs jāiekļauj produkti, kas bagāti ar saliktajiem ogļhidrātiem (polisaharīdiem). Saliktie ogļhidrāti organismā pārstrādājas lēni un tiem ir zemāks glikēmiskais indekss (GI), tāpēc tie ne vien apmierinās izsalkumu, bet arī sniegs enerģiju ilgākam laikam. Turpretī vienkāršo ogļhidrātu (monosaharīdi un disaharīdi) saturoši produkti pārstrādājas ļoti ātri. Tik pat ātri beidzas arī enerģija tos lietojot.

Izvēlies produktus, kas satur pilngraudus (pilngraudu maize, sausiņi, putras), jo tie ir salikto ogļhidrātu, balastvielu un dzelzs avots. Pilngraudu produktiem būtu jāapgādā organisms ar vairāk nekā pusi no ogļhidrātu dienas devas. Uztura speciālisti tos iesaka tādēļ, ka tie ir sabalansēta uztura pamatu pamats. Epidemioloģiskie pētījumi pierādījuši, ka, lietojot uzturā pilngraudu produktus, samazinās risks saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, otrā tipa diabētu un pat vēzi. Tiem ir izšķiroša nozīme arī vielmaiņas procesos.

Ne mazāk svarīgi ir produkti, kas apgādā mūsu ķermeni ar olbaltumu un kalciju (piens, biezpiens, jogurts un siers). Pilnvērtīga maltīte sastāv no produktiem, kas satur arī B grupas vitamīnus (maize, graudi, klijas, rieksti), magniju (sēklas, rieksti, kakao) un C vitamīnu (apelsīni vai svaigi spiestas sulas, augļi un dārzeņi).

Pat tad, ja nav laika putras vārīšanai, ieteicams brokastīs apēst kādu veselīgu uzkodu. Iespējamas dažādas alternatīvas piemēram, Latvijas tirgū pieejami jauni brokastu graudaugu produkti – brokasteri. Tie satur vairāk nekā 50% graudaugu, no kuriem 20% ir pilngraudi (kvieši un auzas), ogļhidrātus, šķiedrvielas, B grupas vitamīnus, E vitamīnu un minerālvielas. Tādēļ brokasteri kopā ar augļiem, kādu no dabīgajām sulām, ar sviestu vai ievārījumu ir laba alternatīva pilngraudu maizes šķēlei vai brokastu putrai.

brokastis_2_430

Informāciju sagatavoja eurorscgpr

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your name here
Please enter your comment!

Iepriekšējais rakstshei,palidziet,aiznems max 1 min 😀
Nākamais rakstskukī naži