0.6 C
Rīga
trešdien, 18 decembris, 2024

Šogad labdarības maratons Dod Pieci būs rekordgarš

 

Šī gada labdarības maratons “Dod Pieci!”, kas veltīts neārstējami slimu cilvēku dzīves nogalei un paliatīvās aprūpes sistēmas pilnveidei Latvijā, būs garākais, kāds līdz šim bijis, sasniedzot rekordu – 152,5 stundas dzīvā ētera. No 17. līdz 23. decembrim, vairāk nekā 6 diennaktis Latvijas Radio 5 – pieci.lv dīdžeji Toms Grēviņš, Magnuss Eriņš un Marta Grigale īstenos unikālu labdarības formātu, kas paģērē ievērot vairākus noteikumus.

Īpaši veidotā stikla studijā pilsētvidē, Doma laukumā, tiešraidē tiks atskaņos tikai ziedotāju izvēlētas dziesmas par minimālo ziedojumu 5 eiro, kas nodrošinās vienu speciālās šķidrās pārtikas ēdienreizi cilvēkiem, kuri paši vairs nevar paēst.

No šodienas Latvijas Radio ēterā, sociālajos tīklos, interneta vietnēs, kā arī Latvijas Televīzijā un pilsētvidē sākas Dod Pieci kampaņa, kurā tiek skaidrots šī gada tēma un ziedojuma mērķis. Komunikācijas kampaņā uzsvērts, ka dzīves beigās rūpes par cilvēku ir tik pat svarīgas kā dzīves sākumā. Uzmanība un rūpes, kas nepieciešamas paliatīvs aprūpes pacientam, no ģimenes nereti prasa tik pat daudz laika un resursu, kā aprūpējot mazuli. Tomēr atbalsts šīm ģimenēm ir minimāls- tās saskaras ar informācijas vakuumu, neziņu, lielām izmaksām, laika trūkumu un emocionālu spriedzi.

Labdarības maratona atklāšana notiks 17. decembrī plkst. 12:00 Doma laukumā, kad trīs dīdžejus ieslēgs stikla studijā. Projekta formāts paredz, ka dīdžeji studijas telpas nedrīkst pamest līdz maratona noslēgumam, 23. decembra plkst. 20:30.

“Man ir sajūta, ka šogad labdarības maratona visu laiku garākais norises laiks – 152,5 stundas – nebūs vienīgais rekords. Ticu, ka ar šī gada tēmu mēs uzrunāsim īpaši daudz cilvēku, jo diemžēl ikviens no mums jau ir sastapies vai nākotnē sastapsies ar kāda mīļa cilvēka došanos mūžībā. Mēs esam gatavi uzklausīt un sadzirdēt rekordlielu skaitu ar stāstiem un pieredzēm, lai kopīgi mainītu sistēmu un nedziedināmi slimajiem cilvēkiem nodrošinātu iespējami labāku dzīves noslēdzošo posmu. Dzīves beigās rūpes par cilvēku ir tikpat svarīgas kā sākumā, un es uzskatu, ka mēs kā sabiedrība varam daudz ko mainīt šajā jomā,” saka “Dod Pieci!” stikla studijas DJ Marta Grigale.

Labdarības maratons “Dod Pieci!” ir daļa no starptautiska projekta “Serious Request”, kura ietvaros vairākās Eiropas valstīs ik gadu notiek labdarības maratoni. Pirmā stikla studija darbojās 2004. gada pirmssvētku laikā Nīderlandes pilsētā Utrehtā, savukārt pirmais labdarības maratons Latvijā noritēja 2014. gada decembrī. Līdz šim maratona garums dažādos gados bijis no 144 līdz 149 stundām. Projekta formāts paredz vairākus noteikumus, kuri jāievēro visiem tā veidotājiem.

Līdztekus tam, ka dīdžejiem ir jādzīvo īpašā stikla studijā pilsētvidē, kuru viņi nedrīkst pamest visu maratona norises laiku, viņiem arī jāievēro īpaša diēta, pārtiekot tikai no dārzeņu vai augļu smūtijiem. Savukārt gadījumā, ja sabiedrības ziedoto dziesmu skaits nav pietiekams 24/7 tiešraides nodrošināšanai, formāts paredz “klusumu ēterā”, signalizējot par krīzi.

“Šogad mūsu smūtiju diēta tik ļoti sasaucas ar labdarības maratona tēmu un ziedojumu vākšanu specializētai šķidrajai pārtikai nedziedināmi slimajiem cilvēkiem. Savulaik, projekta “Serious Request” pirmsākumos kolēģi Nīderlandē vēlējās mazināt valdošo sabiedrības tendenci pirmssvētku laikā tik daudz domāt par sevi un to, ko dāvināsim, ēdīsim un dzersim. Tā vietā labdarības maratona veidotāji aicināja aizdomāties par tiem cilvēkiem, kuriem iztērētie līdzekļi ir patiesi nepieciešami. Lai uzsvētu šo ziņu, viņi sešas dienas pārtika tikai no smūtijiem. Tā ir iegājusies kā tradīcija un stingrs noteikums, kas jāievēro visiem dīdžejiem cauri gadiem,” skaidro pieci.lv dīdžejs Toms Grēviņš.

“Pieci.lv ēterā labdarības maratona laikā klusums vēl nav iestājies, bet pirmais gads bija izaicinošs un neliegšos, ka brīžiem šķita – tas var notikt. Visu labdarības maratonu uzdevums ir celt gaismā neērtas tēmas, tās par kurām sabiedrība labprātāk izvēlas klusēt – tās nodēvēja par “klusajām krīzēm” jeb “silent crisis”. Domāju, ka šī gada tēma ar to lieliski ilustrē. Nedziedināmi slimi cilvēki mūža nogalē nereti kļūst “neredzami”. Paliatīvās aprūpes nodaļās vietu skaits nav pietiekams, lielākoties rūpes gulstas uz ģimenes pleciem. Katrs iet cauri šai izmisuma zonai un informācijas vakuumam, kā spēj. Tā nedrīkst būt,” uzsver Magnuss Eriņš, kurš Dod Pieci! labdarības maratonā piedalās jau kopš pirmā norises gada.

Jau ziņots, ka šogad, paužot pārliecību, ka mūža izskaņā cilvēkam jāsaņem tik pat daudz rūpju, cik dzīves sākumā un ikviens ir pelnījis atstāt šo pasauli cieņpilni, sabiedriskie mediji sadarbībā ar Ziedot.lv aktualizē paliatīva aprūpes sistēmas problēmas Latvijā.

Paliatīvajā aprūpē nonāk visu vecumu cilvēki ar ļoti dažādām diagnozēm, bet kopsaucējs ir viens – slimība ir neārstējama. Paliatīvās aprūpes uzdevums ir nevis ārstēšana, bet ciešanu atvieglošana, sniedzot visaptverošu aprūpi, kas iekļauj sāpju un citu simptomu, sociālo, psiholoģisko un garīgo problēmu kontroli, nodrošinot arī psihoemocionālo atbalstu. Svarīgi ir nodrošināt pacientam nepieciešamās vajadzības neatkarīgi no vietas, kur viņš atrodas – gan mājās, gan slimnīcā, ar nolūku saglabāt labāko iespējamo dzīves kvalitāti, līdz iestājas nāve. Latvijā neārstējami slimu cilvēku aprūpē situācija ir skaudra – pacienti un ģimenes, kuri tur nonāk, sakaras ar sistēmas nepilnībām – informācijas trūkumu par valsts nodrošināto aprūpi, zināšanu trūkumu par to, kā aprūpēt savus tuviniekus un lieliem izdevumiem, kuri ne vienmēr spēj nodrošināt vismaz ciešamu dzīves kvalitāti mūža nogalē.

Visi labdarības maratonā iegūtie līdzekļi tiks nodoti Ziedot.lv rīcībā, lai tiem cilvēkiem, kuriem ir nepieciešama specializēta šķidrā pārtika vai valsts neapmaksātā enterālā barošana, nodrošinātu pietiekamu un sabalansētu uzturu. Enterālā barošana nepieciešama cilvēkiem, kuri nespēj uzņemt atbilstošu uzturu dabiskā veidā, tie ir cilvēki, kuriem nedarbojas rīšanas reflekss, viņi nevar paši apēst, sakošļāt un norīt ēdienu, tāpēc tiek nodrošināta nozīmīgo uzturvielu ievadīšana organismā. Liela pacientu grupa ir tāda, kuri var uzņemt pārtiku, tomēr nepietiekamā daudzumā, vai nevar uzņemt cieto pārtiku – te risinājums ir šķidrās pārtikas maisījumi, kas ir bagāti ar nepieciešamajām uzturvielām, lai pēc iespējas mazinātu pacientu diskomfortu un uzlabotu dzīves kvalitāti.

Ņemot vērā Ziedot.lv pieredzi, sabiedrības ziedojumus varēs izmantot arī citiem atbalstošās terapijas mērķiem – fizioterapeita vizīte mājās, uztura speciālista konsultāciju apmaksai, specializētā transporta pakalpojumu izdevumu segšanai, lai, piemēram, gulošu pacientu nogādātu ārstniecības iestādē vai specializētu aprūpes preču iegādei. No ziedojumiem netiks segti medikamenti.

Par labdarības maratonu “Dod Pieci!”

Ik gadu labdarības maratons aktualizē kādu sabiedrībā nozīmīgu tēmu un atbalsta tās sabiedrības grupas, kurām tas ir patiesi nepieciešams. Ziedojumi līdz šim ir novirzīti vientuļiem senioriem, bērniem ar īpašam vajadzībām, vēža slimnieku sociālajai rehabilitācijai, atbalsta programmai ģimenēm, kuras vēlas audzināt bērnus no bērnu namiem, ka arī jauno vecāku mācību programmas izveidei un veselīgas piesaistes veidošanai. Labdarības maratona virsmērķis ir cilvēciskāka vide – katrs “Dod Pieci!” stāsts ir par to, kur mums kā sabiedrībai ar sevi vēl jāstrādā.

Labdarības maratonu “Dod Pieci!” rīko Latvijas Radio sadarbībā ar Latvijas Televīziju, sabiedrisko mediju portālu lsm.lv un labdarības organizāciju Ziedot.lv. Liels paldies maratona partneriem un atbalstītajiem, bez kuru līdzdalības maratona norise nebūtu iespējama: informācijas tehnoloģiju uzņēmumam “Tieto Latvia” un Vecrīgas Ziemassvētku tirdziņam par finansiālu atbalstu. Tāpat paldies reklāmas aģentūras “DDB Lavija” komandai un digitālā satura mārketinga aģentūrai “New Black”. Informatīvi labdarības maratona norisi atbalsta lielformāta un digitālās vides reklāmas mediji “Visual Media” un “Clear Channel”, kā arī viena no vadošajām izdevniecībām Latvijā “Žurnāls Santa”.

Foto

Autors: Latvijas Radio

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.