Saskaņā ar globālā šokolādes, mājdzīvnieku barības un pārtikas produktu ražotāja “Mars” un pētījumu kompānijas “Norstat Latvija” veikto aptauju, 32% iedzīvotāju dzimumu nevienlīdzību uzskata par aizvien neatrisinātu problēmu Latvijā. Papildus tam, 41%respondentu norāda, ka šī problēma ir atrisināta tikai atsevišķās jomās. Cilvēki kā vissvarīgākās jomas, kurās uzņēmumiem būtu jāstrādā pie dzimumu vienlīdzības uzlabošanas, atzīmējuši līdzvērtīga atalgojuma nodrošināšanu un stereotipu mazināšanu par tā dēvētajām “vīriešu” un “sieviešu” profesijām, kā arī īpašām dzimumu lomām ikdienas dzīvē.
Dzimumu nevienlīdzība ir aktuāla problēma jau vairāku gadu garumā. Pat pirms COVID-19 pandēmijas, Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO) lēsa, ka plaisas novēršana starp dzimumu atšķirīgajām iespējām, prasīs vairāk nekā gadsimtu. Šobrīd ANO norāda, ka pandēmija ir atvirzījusi progresu dzimumu nevienlīdzības mazināšanā par 25 gadiem. Un šīs problēmas ietekme ir īpaši postoša sieviešu vidū.
Nesen veiktā aptaujā Latvijā secināts, ka, pēc 32% iedzīvotāju domām, dzimumu nevienlīdzība Latvijā ir vēl joprojām neatrisināta problēma. Vislielākais īpatsvars respondentu, kuri dzimumu nevienlīdzību saskata kā aktuālu problēmu, ir jaunāko iedzīvotāju vidū vecumā no 18 līdz 29 gadiem (45%). Tikmēr 41% to uzskata par atrisinātu problēmu tikai noteiktās jomās. 15% respondentu norāda, ka tā ir atrisināta problēma, taču ir jāturpina darbs, lai tā atkārtoti nesamilztu. To aptaujas dalībnieku vidū, kuri uzskata, ka dzimumu nevienlīdzība ir atrisināta problēma, 22% ir vīriešu un 8% – sieviešu.
Ješima Ozēra, “Mars” tirgus direktore Baltijas valstīs, norāda, ka biznesam ir nozīmīga loma dzimumu līdztiesības stiprināšanā ne tikai darba vidē, bet arī sabiedrībā kopumā. “Ir nepieciešama liela drosme un stingra nostāja, lai paustu savu viedokli un iestātos par vienlīdzīgām dzimumu tiesībām un iespējām. Atšķirībā no vīriešiem, sievietes bieži vien, pirmkārt, domā par citiem, pirms lūdz ko sev. Un arī biznesa vidē ir līdzīgi. Tāpēc 2021. gadā, lai veidotu iekļaujošāku sabiedrību, kurā sievietes varētu pilnībā izmantot savu potenciālu, “Mars” ir uzsācis pasaules mēroga iniciatīvu #HereToBeHeard. Šī iniciatīva aicina sievietes paust savu viedokli, neatkarīgi no viņu rases, vecuma, seksualitātes, reliģijas un kompetencēm, ar mērķi veidot iekļaujošāku uzņēmējdarbības vidi un radīt pasauli, kurā visas daiļā dzimuma pārstāves var plaukt,” norāda J.Ozēra.
Viņa piebilst, ka šobrīd ir noslēgusies iniciatīvas #HereToBeHeard pirmā fāze, kurā tika apkopoti sieviešu viedokļi. Tālāk tos analizēs Oksfordas Universitātes Saida Biznesa skola programmas “Oxford Future of Marketing Initiative” ietvaros. Pētījuma rezultāti tiks paziņoti šī gada vasarā, vienlaikus informējot par “Mars” tālākajiem rīcības plāniem, tostarp kompānijas politiku, kas vēl vairāk varētu palīdzēt īstenot un atbalstīt uzņēmuma apņemšanos veicināt sieviešu iespējas.
Tikmēr, pievēršot plašāku uzmanību dzimumu nevienlīdzībai darbavietās Latvijā, respondentiem tika lūgts atzīmēt darba vides jomas, kurās šī problēma ir jārisina visvairāk. Lielākā daļa respondentu jeb gandrīz 40% norādīja, ka vienlīdzīgs atalgojums ir viena no jomām, kurā darba devējiem būtu jāpievērš vislielākā uzmanība dzimumu vienlīdzības uzlabošanā. Turpretim 26% norādīja, ka uzņēmumiem ir jāsamazina stereotipi par tā dēvētajām “vīriešu” un “sieviešu” profesijām, kā arī īpašām dzimumu lomām ikdienas dzīvē. Bet 12% uzsvēra, ka organizācijām vairāk jādomā par papildu atbalstu jaunajām māmiņām. 10% no aptaujātajiem ir vienisprātis, ka uzņēmumos ir nepieciešama vienlīdzīga dzimumu klātbūtne vadības līmeņa amatos.
“Es esmu pārliecināta, ka uzņēmumi spēj darīt vairāk, nekā tikai paust savu viedokli dzimumu līdztiesības jautājumos. Proti, tiem ir visas iespējas rādīt reālu piemēru. Piemēram, pēdējos gados “Mars” ir sasniedzis vienlīdzīga atalgojuma nodrošināšanu sievietēm un vīriešiem visu 130 000 darbinieku vidū, no kuriem vairāk nekā puse ir sievietes. Uzņēmums ir arī sasniedzis dzimumu pārstāvības balansu vadības līmeņa komandās 43% apmērā, ar mērķi nākotnē to panākt 100%. Mēs visi zinām, ka, lai atrisinātu šo problēmu, būs nepieciešams vairāk nekā gads, tomēr Covid-19 ir pierādījusi nepieciešamību pēc tūlītējas rīcības,” secina J.Ozēra.
*Aptauju īstenoja “Mars” sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija” 2021. gada martā. Aptaujā piedalījās vairāk nekā 1000 respondenti visā Latvijā vecumā no 18 līdz 74 gadiem.