Ikdienā mēs parasti neaizdomājamies par to, cik būtiska nozīme ir iepakojumam, lai gan tieši tas lielā mērā nosaka mūsu izvēli, izraugoties vienu vai otru produktu. Turklāt mūsdienās iepakojumam jābūt ne tikai vizuāli pievilcīgam, bet arī funkcionālam un videi draudzīgam. Latvijas Mākslas akadēmijas Funkcionālā dizaina katedras vadītāja un vairāku pašmāju ražotāju produktu iepakojumu dizainere Maija Rozenfelde sniedz piecus praktiskus padomus, kā izveidot veiksmīgu produkta iesaiņojumu.
“Galvenā problēma ar produkta dizainu Latvijā ir tā, ka mums nav lielu rūpnīcu vai tehnikas ražotāju, kam nepieciešams kāds, kas dizainē tējkannas un televizorus. Savukārt valstis, kurās ir šādi ražošanas giganti, atbalsta noteiktas izglītības programmas, lai gādātu sev darbaspēku nākotnei,” saka Maija Rozenfelde. Dizainere arī norāda, ka Latvijā ir citas priekšrocības, piemēram, daudz jaunuzņēmumu, ar ko kopā veidot inovatīvus produktus. Ir arī plašs pārtikas ražotāju loks, kam nepieciešami estētiski un viegli lietojami iepakojumi.
Pārvadāt, informēt, pasargāt
Preču iepakojumam jābūt parocīgam, lai iegādāto var viegli pārvietot. Tāpat iesaiņojumam skaidri jāinformē par tā saturu. Savukārt drošības aspekts ir īpaši svarīgs pārtikas produktu iepakojumiem. Ja tas nav pietiekami izturīgs, produkts var sabojāties un šādas pārtikas lietošana var apdraudēt veselību.
Uzrunāt produkta mērķauditoriju
Iesaiņojuma noformējums mainīsies atkarībā no tā, kāda ir preces mērķauditorija. Tara jāveido tā, lai to var ērti atvērt un uz tās atspoguļotā informācija būtu viegli uztverama. Produktam, kas populārs pensionāru vidū, informācija jānorāda skaidri, kodolīgi un ar lielākiem burtiem. Pircējs priekšroku dos precei, kuras vēstījums atbilst viņa personīgajai vērtību skalai. Piemēram, tie, kas jūt lielu atbildību pret vidi, izvēlēsies jogurtu, kas iepakots otrreiz pārstrādājamā iepakojumā.
Celt zīmola vērtību
Veikala plauktos iesaiņojums ir vienīgais, kas stāsta par produktu un tā zīmolu. Preces ir ir kā mazas tantītes, kas sēž plauktos – citas aktīvi ar mums čalo, citas – klusas un nerunīgas. Tāpēc svarīgi caur formu, grafiku un matēriju radīt pareizu priekšstatu par uzņēmumu. Iepakojums var būt gan praktisks – ziņot par saturu un atvieglot preces transportēšanu, kā arī kalpot par iemeslu, kāpēc konkrētais produkts tiek izvēlēts.
Risināt kādu problēmu
Iesaiņojumam jābūt funkcionālam un jāspēj atrisināt arī kāda ar produktu saistīta problēma. “Izstrādājot iepakojumu pistācijām, problēma bija pavisam skaidra, proti, nav kur likt čaumalas. Tāpēc izveidoju iepakojumu, kas rada papildu trauku, kur tās ievietot,” Maija Rozenfelde stāsta par savu veidoto iepakojumu “Mighty Nuts”, kas 2014. gadā saņēmis prestižo “Red Dot” balvu.
Testēt un prototipēt
Testēšana kopā ar lietotāju ir labākais veids, kā pārbaudīt, vai iepakojums ir funkcionāls. Iepakojuma dizainere stāsta par reizi kad iepakojumus laists apritē bez prototipēšanas: “Veidojām “Valmiermuižas alus” “mazo brāli” – “Kokmuižas alu” – un darītavas saimnieks Aigars Runģis nolēma spert bezbailīgu soli – likt produktu plauktos un vērot reālas patērētāju reakcijas – vai pudeles noformējums skaidri nodod informāciju par alus būtību un garšu.”
Uzzināt, kā praktiski pielietot dizaina domāšanu sava uzņēmuma attīstībā, varēs Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras rīkotajā Magnetic Latvia biznesa forumā “Uzņēmums 2.0 I Dizaina domāšana”, kas 21.–22.novembrī notiks Ventspilī, teātra namā “Jūras vārti”. Foruma ietvaros Maija Rozenfelde kopā ar citiem dizaina domāšanas ekspertiem, tostarp profesoru Pīteru Kelliju no Somijas un izaugsmes treneri Polu Hjūzu no Nīderlandes stāstīs par dizaina domāšanu uzņēmējdarbībā. Dalība forumā ir bez maksas, taču vietu skaits ir ierobežots. Forumam ikviens var pieteikties vietnē dizaina.domasana.liaa.gov.lv
Autors: Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
19.18.2018.