2.2 C
Rīga
svētdien, 22 decembris, 2024

Kino mīļiem un ceļotājiem: Grieķija uz lielajiem ekrāniem

 

Grieķija uz pasaules kino kartes ir paspējusi atzīmēties gan ar kino klasiku, gan arī ar pēdējo gadu grieķu režisoru jauno vilni, un tādēļ tūroperators un ceļošanas eksperts “Novatours” un “Kinoblogeri.lv” aicina doties izzināt kino Grieķiju – vispirms uz lielajiem un mazajiem ekrāniem, bet pēc tam noteikti arī klātienē!

No klasiķiem vispirms jāmin “grieķu Tarkovskis” Teo Angelopulus, Kannu kinofestivāla “Zelta palmas zara” un “Grand Prix” balvas ieguvējs un viens no Grieķijas kino pamatlicējiem. Viņam ir spilgti sekotāji – Angelopula pēdās seko jaunais un talantīgais Jorgoss Lantimoss ar tādām filmām kā “Dogtooth” un “The Lobster”. Viņa jaunākais veikums “The Killing of a Sacred Deer” ar superzvaigznēm Kolinu Farelu un Nikolu Kidmenu startē šī gada Kannu kinofestivāla konkursā!

1. daļa: Grieķijas ceļš uz Lielo ekrānu

Lai cik tas neliktos savādi, Holivuda (un tātad – visa pasaule) Grieķiju atklāja tikai 1957. gadā, kad iznāca Džīna Negulesko (Merilinas Monro “Kā apprecēt miljonāru” un citu klasisku komēdiju autors) filma “Boy on a Dolphin” ar itāļu superzvaigzni Sofiju Lorēnu galvenajā – grieķietes – lomā. Uzņemta Hidras, Rodas, Delosas un Milosas salā (kā arī mazliet Atēnās), tā bija pirmā lielbudžeta Holivudas filma, kura pilnībā uzņemta Grieķijā. Šajā piedzīvojumu stāstā Grieķija un tās salas tika pasniegtas kā Olimpa dievu mājvietas un ne tikai atvēra durvis uz Holivudu Lorēnai, bet arī nodrošināja bagātu amerikāņu tūristu pieplūdumu iepriekš vēl neredzētām, bet uz lielā ekrāna tik vilinošām vietām.

Tomēr jau 1964. gadā kino skatītāji atklāja sev pavisam citu Grieķiju – sirsnīgu, patiesu un ārkārtīgi cilvēcīgu. Pēc grieķu rakstnieka Nika Kazandzaka romāna motīviem uzņemtajā filmā “Zorba the Greek” leģendārais aktieris Entonijs Kvinns dzīvoja, mīlēja un atklāja pasaulei sirtaki (filmēšanas laikā Kvinns bija savainojis celi, tādēļ viņa izpildītā sirtaki izceļas ar īpašu unikalitāti). Uzņemta Krētas pilsētā Hanijā, Apokoronas un Akrotiri ciematos, kuri joprojām izskatās tieši tāpat kā filmā, tā ne tikai iepazīstināja pasauli ar sirtaki, bet arī tika nominēta septiņām “Oscar” balvām, iegūstot trīs no tām!

Entonijs Kvinns Grieķiju iemīlēja pāris gadus iepriekš, filmējoties 1961. gada kara filmā “The Guns of Navarone”. Šajā klasiskajā kara drāmā, kas balstīta uz Alistera Maklīna romāna, Kvinna, Gregorija Peka un Endrjū Nīvena sabiedroto karaspēka specvienība infiltrējas vācu karaspēka okupētajā grieķu piekrastes cietoksnī. Spraigais kara trilleris tika uzņemts Rodas salā (kura kopā ar Maroku un Dakāru filmā iemiesoja fiktīvo Navarino salu), un Kvinnam vide tik ļoti iepatikusies, ka viņš pēc filmēšanas beigām iegādājies sev gleznainu īpašumu, kuru šobrīd tā arī dēvē – “Anthony Quinn Bay”.

Pirms došanās kosmosa tālēs piektā elementa meklējumos franču režisors Luks Besons sapņoja par citām dzīlēm – zemūdens. Bērnības traumas dēļ tā arī nekļuvis par nirēju, viņš 1988. gadā īstenoja savu sapni, uzņemot filmu “The Big Blue”, un Grieķijai tajā bija svarīga loma. Šis spriedzes un sāncensības pilnais stāsts par diviem nirējiem gandrīz pilnībā tika uzņemts Grieķijas salās Alonisosā, Amorgosā, Iosā un Mikonā (kurās joprojām var atrast filmā izmantotos rekvizītus), piešķirot filmai unikālu un ne ar ko nesalīdzināmu garšu, kā arī iedvesmojot neskaitāmus simtus (vai pat tūkstošus) pievērsties niršanai. Un vai tas nav kino galvenais mērķis – iedvesmot uz ko dižu?

Bet daudz reālistiskāku un tuvāku ainu uzbūra britu režisora Luī Gilberta 1989. gada filma “Shirley Valentine”. Bridžitas Džounsas priekšgājēja no Liverpūlas, Šērlija ir šķietami garlaicīga mājsaimniece ar lieliem sapņiem, kuras dzīve mainās par 180 grādiem, kad viņas labākā draudzene laimē pilnībā apmaksātu ceļojumu uz… Pareizi, uz Grieķiju! Un ir pilnīgi saprotami, ka Grieķijā galvenās varones dzīve mainās līdz nepazīšanai, ļaujot viņai gan piepildīt sapņus, gan arī uzzināt daudz jauna par sevi. Uzņemta Mikonas salā, filma saviem veidotājiem sagādāja divas “Oscar” nominācijas, “Zelta globusu”, BAFTA balvu un, kas svarīgāk, skatītāju mīlestību!

2. daļa: Spiegi, superaģenti un ABBA

Mūsdienu kino skatītājam Grieķija mazāk saistās ar grieķi Zorbu vai grieķu dieviem, bet gan vairāk ar Holivudas filmām, kuru autoriem tādā vai citādā veidā izdevās pārcelt tur filmas darbību un arī uzņemšanu.

Visu laiku veiksmīgākā Holivudas filma, kas uzņemta Grieķijā, ir mūzikla “Mamma Mia!” pilnmetrāžas versija. Grupas ABBA dziesmas uz Skopelosas un Skiatosas salas fona Pīrsa Brosnana, Merilas Strīpas, Amandas Seifrīdas un citu aktieru izpildījumā saviem veidotājiem nopelnīja vairāk nekā 600 miljonus ASV dolāru, bet minētās Grieķijas salas (un īpaši Kastani pludmale Skopelosas salā) joprojām izbauda mūzikla fanu pieplūdumu, kurš ar katru gadu tikai aug.

Šobrīd visa pasaule kopā ar Danielu Kreigu spēlē spēli “Kurš būs jaunais Džeimss Bonds?”, bet jau 1981. gadā ar īpašu uzdevumu Grieķiju apciemoja arī viņas majestātes slepenā dienesta slavenākais spiegs ar koda numuru 007 – filmā “For Your Eyes Only” Džeimss Bonds veic elpu aizraujošus trikus uz Meteora klostera fona (ainas uzņemtas “Agia Triada” klosterī un Korfu salā), un tās pelnīti skaitās vienas no iespaidīgākajām ainām visā 007 filmu ciklā.

Džeimsam Bondam pa pēdām seko cits superspiegs, kura vārds arī sākas ar burtu “B” – Borns, Džeisons Borns. Cikla pirmajā filmā “The Bourne Identity” Meta Deimona atveidotais aģents slēpjas no vajātājiem idilliskajā Mikonas salā, bet, protams, tikai uz īsu brīdi. Vērīgākie kino skatītāji iebildīs, ka sāgas ceturtajā daļā “Jason Bourne” (kura iznāca 2016. gadā) ir redzama vērienīga pakaļdzīšanās pa demonstrācijas pārņemtajām Atēnu ielām, bet neļaujiet Holivudas maģijai sevi apmuļķot, jo šīs ainas tika uzņemtas… Tenerifes galvaspilsētā Santakrusā de Tenerifē.

Papildinot par Atēnām, spiegiem un Metu Deimonu – rakstnieces Patrīsijas Heismitas populārākā romāna “Talantīgais misters Riplijs” ekranizācijā tieši Mets Deimons tēloja galveno lomu. Savukārt Heismitas romāna “Two Faces of January” darbība gandrīz pilnībā notiek Grieķijā, bet tā 2014. gada ekranizācija, kurā galvenās lomas atveido Vigo Mortensens, Oskars Aizeks un Kirstena Dansta, uzņemta Atēnās, Čalepā, Heraklionā un citviet Krētas salā.

Pirms ļauties B-klases kino apskāvieniem, Nikolass Keidžs bija superzvaigzne, lielisks aktieris un “Oscar” balvas laureāts, kā arī piedalījās vienā no skaistākajām filmām, kas uzņemta Grieķijā – režisora Džona Madena 2001. gada romantiskajā drāmā “Kapteiņa Korelli mandolīna”. Uz Otrā pasaules kara un, kas daudz svarīgāk, grieķu salas Kefalonijas elpu aizraujošo ainavu fona Nikolass Keidžs un Penelope Krūza izspēlēja sirdi plosošu liktenīgās mīlas stāstu, kurš pozitīvi ietekmēja salas tūrisma industriju, bet gandrīz pilnībā neietekmēja aktiera turpmāko kino karjeru.

Visbeidzot – savu artavu Grieķijas popularizēšanā uz lielā ekrāna deva arī viena no pazīstamākajām grieķietēm Holivudā, diloģijas “Manas lielās grieķu kāzas” veidotāja Nija Vardalosa, kura starp savām pazīstamākajām filmām 2009. gadā uzņēma mazāku, sirsnīgāku (tas ir, vēl sirsnīgāki) un daudz personiskāku stāstu “My life in Ruins”. Filma stāsta par kādu dzīvē vīlušos amerikāņu skolotāju ar grieķu saknēm, kura pieņem izaicinājumu kļūt par tūrisma gidi Atēnās. Protams, ka tas gan ļauj uz ekrāna demonstrēt visu Atēnu un Grieķijas burvību (šī ir pirmā filma kopš “The Boy on a Dolphin”, kurai tika dota atļauja filmēt Akropolē), gan arī liek galvenajai varonei pa īstam iemīlēt savu vēsturisko dzimteni!

3. daļa: Santorini kapeņu izlaupītāja

Atēnu un citu pilsētu arhitektūra, tūkstošiem gadu sena vēsture un pārējais var piesaistīt mācību grāmatām, bet kino ir jāpārsteidz un jāvilina, tādēļ īpašu kino veidotāju uzmanību izpelnījusies Adrijas jūras pērle – Santorini sala ar savām spoži baltajām pludmalēm un žilbinoši zilo jūru.

Apburošā kapeņu izlaupītāja Lara Krofta aktrises Andželīnas Džolijas izpildījumā zem Santorini atklāja nogrimušu Aleksandra Lielā templi un tā apslēptos artefaktus filmā “Lara Croft: The Cradle of Life”, bet nav skaidrs, kas aktrisi piesaistījis vairāk – filmas spraigais un noslēpumu pilnais sižets vai iespēja pagozēties Santorini saulē un nirt ar akvalangu kristāldzidrajā ūdenī (skaidrs, ka otrais).

Līdzīgu nostāju ieņēma arī jauniešu filmas “Sisterhood of the Traveling Pants” autori. Balstītas uz tāda paša nosaukuma grāmatu sēriju, filmas autori jau laicīgi iekļāva scenārijā ainas, kuras norisinātos Santorini – kuras, protams, nedrīkstēja filmēt nekur citur. Santorini visiem tik ļoti patika, ka varoņi (un veidotāji) tur atgriezās arī filmas turpinājumā!

Bet nepelnīti aizmirstajā (noteikti sameklējiet!) 1989. gada romantiskajā komēdijā “High Season” Žaklīna Bisē atveido britu aristokrāti, kura kopā ar meitu baudpilni dzīvo Rodas salā. Svarīgs statujas projekts atved uz salu arhitektu, kurš izrādās… viņas bijušais vīrs, bet uz salas viņai jau ir jauns pielūdzējs. Neveiklas, bet komiskas situācijas, mīlestība, spiegi (!), kā arī īsts britu džentlmenis Kenets Brana un grieķu kino leģenda Irena Papas – tas viss atrodams šajā sirsnīgajā un saulainajā filmā!

Kā jau nopratāt pēc stāsta, visas filmu zvaigznes vieno tas, ka filmēšana Grieķijā atstāj neizdzēšamas pēdas un ilgas – vieni meklē iespējas atgriezties tur vēl un vēl, bet citi uzreiz lūko iegādāties sev īpašumu, jo saprot, ka Grieķija ir mīlestība no pirmā acu skatiena. Vai, kā tas ir mūsu gadījumā – no pirmā kadra!

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.