7.2 C
Rīga
piektdien, 26 aprīlis, 2024

Konflikts nav problēma, problēma ir tava attieksme pret to

 

Izskatās, ka lielākajā daļā gadījumu cilvēki vienkārši nesaprot, kā uzvesties konflikta situācijā, uztverot to kā milzīgu un negatīvu stresu. Jā, konflikts nav patīkams, bet tev ir jāiemācās to likvidēt, nevis padarīt vēl lielāku. Tev ir jāprot to kontrolēt.

Nereti strīda laikā cilvēki uzvedas kā dzīvnieki. Tas ir, ieslēdz savu izdzīvošanas instinktu „sit un bēdz”. Mēs nevaram neko efektīvi atrisināt, bet tava ķermeņa valoda liek domāt par apdraudējumu. Tad, kā pareizi uzvesties konflikta laikā?

Novērs domas, lai „atdzistu”

Kad mēs redzam vai dzirdam kaut ko, kas mūsos raisa lielu daudzumu emociju, mūsu instinks ir izrādīt un dalīties šajās emocijās. Ja iekšā tevī ir uzkrājušās kādas problēmas vai negatīvas sajūtas, tu nevari tās „nest” vienatnē, tāpēc it kā piemērotā situācijā laid to visu uz āru. Taču tas nenozīmē, ka tavas emocijas ir patiesas un atbilst esošajai situācijai. Varbūt tas vienkārši ir iemesls situācijas saasināšanai. Nereaģē uzreiz. Ieturi pauzi, novērs domas un atdziesti.

Tā vietā, lai izteiktu pieņēmumus par situāciju, vienkārši uzdod jautājumu

Neiegrimsti fantāzijas pasaulē un nesteidzies notikumiem pa priekšu. Mēs visi esam cilvēki. Mums visiem ir sava pieredze, traumas un emocijas. Trenē empātiju – spēju uz brīdi nolikt malā savas uzkurinātās emocijas, uzdot jautājumus un mēģināt saprast oponentu un viņa vēstījumu. Mēs pārāk daudz domājam par sevi un ieciklējamies uz savām vajadzībām. Taču pasaule negriežas tikai ap tevi.

Pajautā sev: „Kā panākt to, ka sarunu biedrs manī patiesi ieklausās?”

Ja tu nevari savu neapmierinātību izrādīt tā, lai tas tiktu pareizi uztverts, tad nav jēgas pat aizskart šo tēmu. Cilvēki slikti reaģē uz uzbrukumu, draudiem, ultimātiem vai iebiedēšanu. Kad tu agresīvi izsaki savu domu, tu neko labu nepanāc. Ir svarīgi komunicēt ar sapratnes, kompromisa un risinājuma mērķi, nevis vienkārši mētāties ar dusmīgiem vārdiem.

Koncentrējies uz risinājuma meklēšanu

Lielākajā daļā gadījumu cilvēki paši sāk konfliktu, bet pēc tam atsakās to risināt. Ja tu uzsāc strīdu ar mērķi palamāties un izteikt visu, kas iekšā ir sakrājies, tas ir nekonstruktīvi un bezjēdzīgi. Kad tu sāc just, ka atmosfēra saspringst, uzreiz uzdod sev jautājumu: „Kā veidot dialogu tā, lai atrastu pieņemamu un pozitīvu risinājumu?”

Visiem cilvēkiem ir bailes konflikta priekšā, jo tas vienmēr saistās ar kaut ko negatīvu. Taču tam ne vienmēr tā ir jābūt. Konflikts var arī būt durvis, aiz kurām slēpjas ceļš pretīm labākai sapratnei, līdzjūtībai, cieņai un brīvībai.

 

Materiāli rakstam no portāla „Flytothesky”

Autors: Dieviete.lv

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.