-2.5 C
Rīga
trešdien, decembris 7, 2022

Augstākajā tiesā iesūdzēts uzņēmuma klients par vulgāru komentāru internetā!

Nozare.lv 16/11/2022 20:16
 
Foto: Attēlam ir ilustratīva nozīme.

Vulgāra stila kritisks komentārs nevar būt vienīgais kritērijs izteikuma atzīšanai par godu un cieņu aizskarošu, atzinusi Augstākā tiesa (AT), nododot jaunai izskatīšanai strīdu, kurā kāds makšķerēšanas uzņēmums vērsies tiesā pret privātpersonu par godu un cieņu aizskarošu ziņu atsaukšanu un atlīdzības piedziņu, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.

Aģentūra LETA noskaidroja, ka tiesā vērsās uzņēmums SIA “Ezergailis”, kurš nodarbojas ar makšķerēšanas piederumu tirdzniecību.

Ar iegādātās preces kvalitāti neapmierināts internetveikala pircējs platformā “Facebook” makšķernieku interešu grupā bija publicējis uzņēmumu kritizējošu komentāru, cita starpā, veltot uzņēmuma pārstāvim apzīmējumu neliterārā valodā. Pircējs interneta lietotnē ierakstījis komentāru, kurā, izmantojot vulgārismu, uzņēmuma pārstāvi nosaucis par “dirsēju”, jo tas neesot pildījis iepriekš doto solījumu.

Komentārā pieminētās personas – uzņēmums “Ezergailis” un tā pārstāvis – vērsās tiesā ar prasību, kurā lūdza uzdot komentāra autoram to atsaukt, atvainoties prasītājiem un samaksāt kompensāciju 1000 eiro apmērā par goda un cieņas aizskārumu.

AT kasācijas kārtībā izskatīja atbildētāja kasācijas sūdzību par Rīgas apgabaltiesas pērnā gada 18.oktobra spriedumu, ar kuru “Ezergaiļa” prasība bija apmierināta. AT lēma apelācijas instances tiesas spriedumu atcelt un lietu nodot jaunai izskatīšanai apgabaltiesā.

AT sniedza vairākus apsvērumus, kas tiesai jāņem vērā, līdzsvarojot uzņēmēja reputācijas un privātpersonas goda un cieņas aizsardzības intereses un pircēja vai pakalpojuma saņēmēja tiesības uz vārda brīvību, kas šādā situācijā izpaužas kā tiesības iesaistīties publiskās debatēs par jautājumu, kas skar daudzus patērētājus un interneta lietotājus.

AT norādīja, ka tiešsaistes sociālā tīkla grupās, kur kādas jomas interesenti apspriež savu pieredzi saistībā ar iegādāto preču kvalitāti un apkalpošanas servisa pieejamību, ir pieļaujama gan pozitīvu, gan negatīvu atsauksmju jeb komentāru ievietošana, un tā ir atzīstama par ierastu un lietderīgu praksi, kas atbilst sabiedrības interesēm un šādu grupu izveidošanas mērķim.

No Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) prakses izriet, ka principā arī vulgāri un aizskaroši izteicieni, ja tie lietoti, lai izceltu domu, uzsvērtu kādu sabiedrībai nozīmīgu jautājumu, un ir izteikti atbilstošā forumā, attiecīgos apstākļos, var būt piemēroti. Pat ja kāds attiecīgā izteiciena lietošanu varētu uzskatīt par bezgaumīgu, tiesai būtu jāapsver, kā to uztvertu saprātīga persona, kurai ir vidusmēra jūtīguma un tolerances slieksnis.

AT norādīja, ka, vērtējot, vai neliterārā leksikā izteiktais komentārs aizskāris personas godu un cieņu, tiesai jāapsver, vai šādu valodas lietojumu nenoteic saziņas stila specifika attiecīgajā sociālajā tīklā un konkrētajā lietotāju grupā. Ja šādā platformā saistībā ar noteiktu uzņēmējdarbības praksi, kas var tikt uzskatīta par maldinošu un to klientiem kaitējošu, pausts kritisks komentārs, kas nav nepatiess pēc būtības, tas vien, ka komentārs izteikts vulgārā stilā, nevar būt vienīgais kritērijs izteikuma atzīšanai par godu un cieņu aizskarošu.

Turklāt situācijā, kad prasību cēlušas divas personas – “Ezergailis” un fiziskā persona -, katra prasītāja tiesību aizskārums ir vērtējams nošķirti, ņemot vērā tam raksturīgos aspektus un vērtēšanas kritērijus.

AT jau iepriekš atzinusi, ka ir svarīgi nošķirt, vai aizskarošie apgalvojumi, kas reizēm var būt izteikti arī ar rupjām vārdkopām, attiecas uz personas privāto vai ģimenes dzīvi, vai arī uz tās profesionālo darbību, un būtiski ir noskaidrot apgalvojumu publiskošanas mērķi un iemeslus, kādēļ izvēlēti aizskarošie izteikumi. Lai sniegtu asu un negatīvu personas vērtējumu, jāpastāv zināmam pamatam, piemēram, kādiem notikumiem, vai arī cietušajam pašam jābūt veikušam kādas darbības, kas radījušas pamatu konkrētam viņa personības vai darbības vērtējumam.

Judikatūras un zinātniski analītiskā nodaļa norāda, ka AT nolēmums lietā ir pirmais, kurā civillietā vērtēta sociālā tīkla interešu grupā publicētā sarakste, kurā turklāt izmantota zema reģistra stila latviešu valoda. Zīmīga ir ECT praksē izteiktā atziņa, ka valodas stils kā izteiksmes forma ir daļa no saziņas, un tādēļ arī tas ir aizsargājams.

AT jau iepriekš ir skatījusi lietas, kurās prasītājs vērsies tiesā, lūdzot par godu un cieņu aizskarošiem atzīt izteikumus, kuros izmantoti arī vārdi neliterārā valodā, vai kuru formulējums ir pazemojošs vai maldinošs. Minētie izteikumi dažādās situācijās bija publiskoti interneta medijā, televīzijas raidījumā, laikraksta publikācijā vai uz dzīvojamās mājas ziņojumu dēļa.

 

1 KOMENTĀRS

  1. Nu tada gadijuma partijas savas populustiskas melu programmas ari var izteikt atbilstosaa forumaa he portalos..tapat ari vakcinesanas propaganda kura tik daudz melu …nevis vards ir vulgaris bet gan pati melosana nepatiesa zinu izpkatisana..luk to ari butu j jatiesaa..nevis cilveka neapmierinatiba izteiktu vardaa dirsana kas nav nekas nosodams jo ..ar to apzimee.. dabigu zanyu satura izvadisanu..jeb ari melosanu…un ir jaatceras ari teiciens ka klientam vienmer tausniba..

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here