Īsi pieguļoši svārciņi un dziļš dekoltē dod labas izredzes atrast flirta partneri klubā, taču vai arī darba laikā tik klaji jāizrāda sava seksualitāte? Noskaidro, kas slēpjas zem šīs pārspīlētās tieksmes atkailināties.
“Pirms gada, veicot sekretāru atlasi, mani pārsteidza viena no atlases dalībniecēm. Meitene bija zinoša un profesionāla, taču uz interviju bija ieradusies ļoti īsos svārkos un vaļējās augstpapēžu kurpēs. Tajā brīdī viss labais iespaids pazuda,” stāsta būvuzņēmuma Re&Re biroja vadītāja Inga Liepiņa. Visticamāk, arī tavā darba vietā ir kāda kolēģe, kuras apģērbu valkā vai nu maksimāli seksīgās kombinācijās, vai arī izvēlas to pēc iespējas šaurāku un īsāku. Taču ne jau tikai biroju četrās sienās varam novērot absolūtu nevērību pret ģērbšanās stilu un vispārpieņemtajām etiķetes normām. Katru gadu pieņemšanā pie valsts prezidenta ierodas vismaz pāris dāmas, kas izpelnās stilistu nopēlumu, turklāt parasti pārkāpta tiek tieši pieļaujamā seksualitātes demonstrēšanas robeža. Klaja atkailināšanās darba vidē liek justies neērti. Lielākās kompānijas Amerikā un Eiropā jau pieņēmušas stingrākas normas, kas aizliedz darbiniecēm ierasties darbā īsos topiņos, pludmales čībās, krekliņos, kas turas uz krūtīm un mini svārkos. Pagājušajā gada rudenī amerikāņu žurnāls Advertising Age publicēja aptauju, kurā piedalījās 1000 Amerikas iedzīvotāju, no kuriem 68% jeb 7 no 10 respondentiem piekrita, ka sievietes darba vietā pārāk daudz izrāda savu seksualitāti. Iespējams, šīs darbinieces ņem piemēru no strādājošām skaistulēm TV seriālos. Jaunās un seksīgās izmeklētājas CSI Miami vai sievišķīgā slimnīcas administratore, kuras kleitas izaicinoši apņem gurnus seriālā Dr. Hauss ir tikai daži no spilgtākajiem piemēriem. Taču, ja kino producentiem ar šādiem paņēmieniem izdodas celt skatītāju reitingus, tad reālajā dzīvē seksapīla demonstrēšana diez vai palīdzēs kāpt pa karjeras kāpnēm.
Nepiedienīgs ārējais izskats
Karjeras eksperti uzskata, ka tendence ģērbties pēc iespējas seksīgāk, dodoties uz darbu, ir izskaidrojama ar sieviešu vēlmi izrādīt savu neatkarību un brīvos uzskatus. Darbinieces ar nolūku izvēlas izaicinošus apģērbus, lai ar savu ārējo tēlu panāktu sev vēlamo rezultātu. “Izaicinošu ģērbšanās stilu bieži apzināti vai neapzināti izvēlas nenobriedušas personības. Visbiežāk šādi rīkojas sievietes, kurām ir vēlme pievērst sev uzmanību un nenoliedzami ar uzkrītošu ārējo tēlu to var panākt visātrāk un efektīvāk, ” uzsver etiķetes, protokola un filantropijas eksperte Irma Kalniņa. Ne tikai biroja darbiniekiem ir jābūt piedienīgi saģērbtiem, bet arī cilvēkiem, kuri turp dodas veikt darījumus. “Atceros gadījumu, kad mūsu uzņēmuma telpas nāca fotografēt žurnālam. Fotogrāfei mugurā bija īsi, koši sarkani svārki, ādas jaka un augstpapēžu zābaki. Sievietes izskats bija ļoti vulgārs, un lielākā daļa darbinieku, kas tobrīd atradās birojā, jutās ļoti neērti,” stāsta biroja vadītāja Inga Liepiņa. Mūsdienu visatļautība būtiski ietekmē arī skolu absolventu ģērbšanās stilu. Skolas formu jautājums, protams ir diskutabls, taču vienots apģērbs var iemācīt jaunietim sevi ierobežot milzīgajā apģērbu izvēles klāstā. Šobrīd liela daļa absolventu, beidzot skolu, vēlas ģērbties tā, kā viņi paši vēlas, nevis tā, kā to paredz viņa darba vide. “Es nevarētu sevi iedomāties valkājam pelēkos kostīmiņus…” šausminās Liene (18), un viņa tāda nav vienīgā.
Tevi vērtē pēc apģērba Volkswagen centra personāldaļas vadītāja Laila Tetere uzskata, ka šķietami garlaicīgajam darba ietērpam tomēr ir savas priekšrocības: “Pirmkārt, esmu novērojusi, ka lietišķs kostīms emocionāli pasargā un – īpaši nopietnās tikšanās vai darba intervijās -sniedz papildu drošības sajūtu,” viņa uzsver, piebilstot, ka ir vairāki paņēmieni, kā savu tēlu atsvaidzināt bez riska kļūt pārāk seksīgai. “Lai sieviete varētu izpaust savu individualitāti, protams, ikdienā var izvēlēties ne tik nopietnu, modes tendencēm atbilstošu blūzi vai džemperi, klāt pievelkot klasiskākus svārkus vai bikses. Taču ir jājūt pieklājības robeža,” stāsta Laila Tetere. Vasaras laikā ietērpjot sevi, piemēram, lencīšu krekliņā ar atkailinātu vēderu vai plānā, pludmales tipa kleitiņā, iespējams, vieglāk varēsi paciest karstumu, taču, ja pārējie darbinieki būs ģērbušies solīdi un lietišķi, īsti neiekļausies darba vidē. “Darba pārrunās vienmēr novērtēju, vai meitene ir piestrādājusi pie sava ārējā izskata vai nav. Ja redzu, ka viņai ir izspūruši mati, nevīžīgs apģērbs, tad ir stipri jāpiedomā, vai šo cilvēku aicināt uz tālākām pārrunām,” skaidro Laila Tetere. Vienīgais izņēmums, kad tavs ģērbšanās stils var būt brīvāks, ir darba nedēļas pēdējā dienā – piektdienā, taču džinsiem noteikti nevajadzētu kļūt par tavu ikdienas apģērbu birojā. “Kāda darbiniece bieži mēdza ierasties darbā džinsa apģērbā – vai nu džinsu biksēs vai svārkos. Mūsu uzņēmumā tas nav pieņemts, taču ir nepatīkami iet klāt pieaugušam cilvēkam un lūgt viņam ģērbties piedienīgāk,” atzīst Laila Tetere. Šādus nepiemērotus ģērbšanās incidentus nekad neatstāj bez ievērības. Arī minētajā situācijā kāda cita darbiniece brīvdomīgajai kolēģei pārjautāja: “Vai tu neesi sajaukusi, šodien taču nav piektdiena?” Pēc šī gadījuma sieviete sākusi ievērot etiķeti un ģērbties pievilcīgi un korekti.
Biroja kodekss Šodien tikai retais uzņēmums saviem padotajiem uzstāda dzelžainus ģērbšanās standartus. Vairs nav nepieciešams valkāt noteikta garuma svārkus, aizpogāt blūzi līdz pēdējai podziņai vai valkāt tikai slēgtas kurpes. Modes industrija sabiedrībai demonstratīvi parāda, ka stilīgi ir atkailināt savu ķermeni. Tas noteikti rada apjukumu – īpaši jaunu sieviešu vidū. Šīs neizpratnes dēļ meitenes iekļūst muļķīgās situācijās, piemēram, uz darbu ierodoties īsās kleitiņās, pludmales čībās, kā arī krekliņos, kas vairāk kalpo kā staigājoša reklāma kādam skaļam sauklim un visai maz piesedz pašu valkātāju. Vaļīgam ģērbšanas stilam biroju apstākļos agrāk vai vēlāk parādīsies savas ēnas puses. Kādā sieviešu psiholoģijas žurnālā 2005.gadā tika publicēts pētījums: tā dalībniecēm demonstrēja video ierakstu, kurā redzamas divas pilnīgi atšķirīgi ģērbtas sievietes darba vidē. Viena bija biznesa sieviete nevainojami solīdā tērpā – garās biksēs, līdz kaklam aizpogātā blūzē, žaketē, laiviņās, ar minimālu kosmētiku. Otra bija izaicinošāka – vairāk kosmētikas, izspūrusi frizūra, spilgtas zeķbikses, kleita līdz celim, īsa piegriezuma blūze ar izgriezumu, kā arī augstpapēžu kurpes. Kad seksīgā darbiniece tika stādīta priekšā kā nodaļas vecākā, viņas inteliģence tika novērtēta daudz zemāk par neitrāli ģērbto darbiniecei. Taču, kad seksīgā dāma tika prezentēta kā viesnīcas administratore, tad gan abu sieviešu reitings bija vienlīdzīgs.
Ja izvēlies ģērbties izaicinoši seksīgi, tev jārēķinās, ka darba devēji un kolēģi tevi var sākt uztvert nenopietni. “Mūsu uzņēmumā ir bijuši gadījumi, kad lietišķās etiķetes noteikumi tiek pārkāpti. Parasti tie ir vieni un tie paši cilvēki, kuri nesaprot vai nevēlas ievērot pat mutiski izteiktus aizrādījumus,” stāsta biroja vadītāja Inga Liepiņa. “Iespējams, ka šīm darbiniecēm šķiet, ka vīriešiem – gan kolēģiem, gan sadarbības partneriem tas patīk, tomēr ikdienā novēroju, ka tas izraisa nepatiku, nicinošu attieksmi un nevēlēšanos ilgtermiņā turpināt profesionālas attiecības, ” norāda Inga Liepiņa. “Ja šāds incidents ir noticis ar sadarbības partneri un tiek izteiktas nievājošas piezīmes, tas grauj uzņēmuma tēlu un var nopietni kaitēt darījumam”. Vairums jaunu meiteņu savu ārējo tēlu veido pēc līdzības ar medijos un televīzijas seriālos redzētajām sievietēm. Ekrānā redzam viņas kā pārspīlēti skaistas un izteikti seksīgas, turklāt vēl arī profesionālas darbinieces. Taču reālajā dzīvē pārāk dziļš dekoltē un īsi svārki var apdraudēt tavas iespējas tikt paaugstinātai amatā.
Kā novilkt robežu? Tev jāpatur prātā, ka darba vidē tu radi savu zīmolu, kā produkts esi tu pati. Iegaumē divus svarīgākos likumus: pirmais – izskatam jābūt kārtīgam, otrais – ģērbies atbilstoši apkārtējai videi. Pievērs uzmanību tam, ko velk citi, īpaši tam, kā ģērbjas tava priekšniece. Etiķetes un protokola eksperte Irma Kalniņa uzsver, ka uzņēmuma vadītājs “nosaka toni” visiem dalībniekiem, gan tiešā, gan netiešā veidā. “Sievietēm, kuras uzņēmumā ieņem vadošas pozīcijas, ir jāvelta īpašu uzmanību tam, kādu apģērbu izvēlēties,” stāsta Irma Kalniņa. “Ar savu tēlu augsta amata vadītājai ir jāiegūst ne vien respekts visu pārējo darbinieku acīs, bet arī jāpanāk, lai gan kolēģi, gan sadarbības partneri pienācīgi novērtētu viņas inteliģences līmeni. Vienmēr drošāk būs tad, ja tavs apģērbs vairāk slieksies uz klasikā stila pusi.””Darbā mēs, pirmkārt, esam darbinieki, kuri pārstāv sava uzņēmuma kooperatīvās vērtības. Ne velti sekretāri dēvē par “uzņēmuma seju”, tādēļ arī no viņas tiek sagaidīta pienācīga izturēšanās un āriene. Atkarībā no biznesa sfēras, kurā darbojas uzņēmums, sekretāres tēls būs atšķirīgs, taču ir kopīgas iezīmes: korekts apģērbs, viegls dienas grims, kopti, tīri mati, bez spilgtām rotas lietām,” no personīgās pieredzes stāsta Inga Liepiņa.
Noteiktas darba sfēras dod iespēju vairāk variēt savā apģērba izvēlē. Tā, piemēram, reklāmas, sabiedrisko attiecību speciālisti var ģērbties brīvāk. Šo un citu tuvu darbības sfēru pārstāvjiem nopietns un stīvs kostīms var būt pat nepiemērots un lieks, taču arī šeit pastāv robežas. Kā uzsver Irma Kalniņa: “Cilvēkam pašam ir jāliek lietā veselais saprāts un mēra izjūta, lai izšķirotu, kāds tēls kur piederas un kāds nē.” Tomēr profesijās ar gadsimtiem senu vēsturi, kā, piemēram, advokātiem, finansistiem, ierēdņiem arī šobrīd pieņemts vairāk orientēties uz klasiskām vērtībām. Nebūt nav tā, ka tev jākļūst par pelēku ofisa peli bez jebkāda seksapīla stilā, bet ja vēlies uzsvērt, ka tavs izskats ir ne vien seksīgs un skaists, bet arī profesionāls, labāk pietaupi savu rotaļīgo kokteiļu kleitu kādam satriecošam sestdienas vakara randiņam un savā ikdienas ģērbšanās stilā ievēro mēra sajūtu.
Teksts: Ieva Leinerte.