6.8 C
Rīga
ceturtdien, 25 aprīlis, 2024

Neskatoties uz valstu ierobežojumiem, TikTok bums Latvijā turpināsies arī 2023. gadā!

Toms Briedis "Womstar" vadītājs 02/03/2023 18:05
 

Pēdējā laikā arvien biežāk dzirdam par TikTok platformas lietošanas aizliegumiem gan Eiropā, gan citās pasaules valstīs, tomēr tas nav apturējis TikTok platformas attīstību. Tā arvien vairāk tiek izmantota ne vien brīvā laika pavadīšanai, bet arī mārketingā un politiskajās vēlēšanu kampaņās. Prognozējams, ka turpmākajos gados platformas lietotāju skaits un TikTok ieņēmumi tikai turpinās palielināties, neskatoties uz ierobežojumiem un aizliegumiem atsevišķās valstīs. 

2022. gadā TikTok platformu visā pasaulē izmantoja jau 755 miljoni cilvēku[1], kas ir gandrīz uz pusi vairāk nekā 2020. gadā. Savukārt TikTok ieņēmumi 2022. gadā sasniedza 11,64 miljardus ASV dolāru[2], kas ir 11 reizes vairāk nekā 2020. gadā. Šāds platformas popularitātes bums liek domāt, ka tās straujā attīstība arī nākamajos gados, visticamāk, neapstāsies. Tiek prognozēts, ka 2025. gadā TikTok izmantos jau gandrīz 1 miljards iedzīvotāju[3], bet platformas reklāmas ieņēmumi 2024. sasniegs aptuveni 23 miljardus ASV dolāru.[4] Ir skaidrs, ka, paplašinoties TikTok izmantošanas iespējām, arī platformas izaugsme turpināsies. 

TikTok pirmsākumi – dejas un smieklīgi video

TikTok platforma ir radusies Ķīnā 2016. gadā, tomēr sākotnēji tā būtiski atšķīrās no šābrīža platformas. Sākotnējais nosaukums bija Douyin, kas vēl joprojām pastāv Ķīnā.  2017. gadā platformas nosaukums tika mainīts uz TikTok, ar mērķi to popularizēt arī starptautiski.[5] Iesākumā TikTok video tika veidoti,  dziedot mūzikas pavadībā, atkārtojot populāru deju soļus, veicot dažādus izaicinājumu video un vienkārši veidojot smieklīgus video. Platformas pirmsākumos reti kurš varēja iedomāties, kā to izmantot mārketinga mērķiem, veicinot uzņēmuma atpazīstamību. Tomēr platformai kļūstot populārākai, aizvien vairāk uzņēmumu sāka saprast, ka šī ir vieta, kur izmēģināt arī mārketinga stratēģijas.

TikTok attīstība Latvijā

2021. gadā TikTok izmantoja jau 16% Latvijas pilngadīgo iedzīvotāju, tostarp 45% lietotni izmantoja katru dienu.[6]2022. gada pavasarī TikTok Latvijā izmantoja jau 23% no visiem interneta lietotājiem vecumā no 16 līdz 74. gadiem.[7] Latvijas TikTok auditorijai palielinoties četras reizes, var secināt, ka šī platforma arī Latvijā kļūst par arvien nozīmīgāku ikdienas un darba instrumentu. Ir jāseko līdzi savai auditorijai. Ja iedzīvotāji arvien aktīvāk izmanto tieši šo jauno platformu, to ir jāspēj integrēt arī influenceru mārketingā, kas pati par sevi ir strauji augoša un mainīga nozare. Gan influenceriem, gan uzņēmumiem vienmēr ir jātur roka uz pulsa un jābūt ciešā kontaktā ar savu auditoriju, tostarp jāspēj strauji piemēroties jebkādiem jauniem lietotāju ieradumiem un platformu izmaiņām, norāda influenceru mārketinga un sabiedrisko attiecību aģentūras Womstar vadītājs Toms Briedis. Vēl pagājušajā gadā Latvijas uzņēmumi baidījās izmantot TikTok platformu uzņēmējdarbības veicināšanai, bet 2023. gada sākumā jau redzam lielāku interesi un uzticību. Strauji aug gan uzņēmumu sadarbība ar TikTok influenceriem preču reklamēšanas jomā, gan arī aizvien vairāk uzņēmumu uzdrošinās veidot plašāku savu zīmola komunikāciju šajā platformā.

TikTok nozīme Latvijas politikā

Pasaulē TikTok visai plaši tiek izmantots politiskajās kampaņās, un pagājušajā gadā šī platforma visai skaļi pieteica sevi arī Latvijas politikā. Pēc 2022. gada Saeimas vēlēšanām varam teikt, ka Latvija ir pirmā no Baltijas valstīm, kuras parlamentā ir tā saucamā TikTok partija. Politiskais spēks “Stabilitātei!” gan vēlēšanu kampaņā, gan arī tagad strādājot parlamentā, ļoti plaši izmanto TikTok.[8] “Politiskais spēks, pateicoties aktīvajai vēlēšanu kampaņai TikTok platformā, ieguva 6,8% balsu un 11 vietas Saeimā. Par to, cik plaši partija un tās biedri izmanto TikTok, var redzēt pēc satura un sasniegtajiem rezultātiem – partijas deputātes Glorijas Grevcovas profilam ir 3,1 miljons “patīk” un viņai seko 100 tūkstoši cilvēku,[9] kas Latvijas mēroga TikTok profiliem ir ļoti ievērojams sasniegums. Deputāte ne vien aktīvi ievietoja saturu Saeimas vēlēšanu laikā, bet arī turpina to darīt šobrīd, publicējot video ar savu viedokli par dažādām iedzīvotājus interesējošām tēmām. Šis gadījums ne vien parāda plašās TikTok izmantošanas iespējas, bet arī platformas attīstību un turpmākās izaugsmes iespējas ne vien pasaules mērogā, bet arī Latvijā. 

TikTok datu aizsardzības skandāli

Lai gan TikTok platforma turpina strauji attīstīties, TikTok ir saskāries ar vairākiem skandāliem saistībā ar lietotāju datu izmantošanu. Bažas par TikTok lietotāju datu izmantošanu ir licis vairākām valstīm un iestādēm aizliegt saviem darbiniekiem TikTok lejupielādi un izmantošanu. 2022. gadā ASV aizliedza federālās valdības darbinieku ierīcēs izmantot un lejupielādēt TikTok, jo atklājās, ka TikTok izspiegojis un ievācis datus par vairākiem Forbes žurnālistiem. Turklāt  Eiropas Komisija nesen paziņoja, ka aizliedz darbiniekiem izmantot TikTok oficiālajās ierīcēs.[10] Arī Latvijas Ārlietu ministrija ir liegusi saviem darbiniekiem izmantot TikTok aplikāciju viedierīcēs, kurās instalēti ministrijas e-pasti, pēc kā sekoja ārlietu ministra Edgara Rinkēviča paziņojums par TikTok konta dzēšanu. Tas apliecina, ka bažas par TikTok datu drošības politiku ir aktuālas arī  Latvijā. TikTok izmantošanas aizliegumi signalizē, ka platformas pārstāvjiem ir jāmaina savu datu drošības politika, lai novērstu tālākus TikTok platformas aizliegumus. Bažas par savu datu drošību var iespaidot lielu daļu potenciālo platformas lietotāju, kā arī ir nopietns drauds uzņēmuma tēlam. 

Skatoties TikTok nākotnē

Lai gan TikTok pēdējā laikā piedzīvo pārmetumus par datu drošības politiku, platformas attīstība ir turpinājusies, tostarp arī Latvijā. TikTok no sociālā tīkla ar vienkāršu ikdienas video saturu ir attīstījies par platformu, kurā cilvēki un uzņēmumi var pelnīt naudu, kā arī palielināt savu atbalstītāju skaitu. Šobrīd TikTok jau ir daudzfunkcionāls sociālais tīkls, kurā ir vieta ne vien cilvēkiem ar izklaides video saturu, bet arī uzņēmumiem, influenceriem un politiķiem. Šogad noteikti redzēsim vēl plašāku TikTok pielietošanu influenceru mārketingā Latvijā, kā arī Latvijas politikā. Ņemot vērā to, ka 2022. gadā TikTok būtiski ietekmēja 14. Saeimas vēlēšanu rezultātus, ir pamats prognozēt, ka 2024. gadā redzēsim vēl plašāku TikTok izmantošanu Eiropas Parlamenta vēlēšanās. 


[1] https://www.statista.com/statistics/1327116/number-of-global-tiktok-users/

[2] https://www.oberlo.com/statistics/tiktok-ad-revenue

[3] https://www.statista.com/statistics/1327116/number-of-global-tiktok-users/

[4] https://www.oberlo.com/statistics/tiktok-ad-revenue

[5] https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/

[6] https://zinas.tv3.lv/latvija/sabiedriba/petijums-tiktok-aizvien-vairak-patere-cilveki-vecuma-pec-30/, “BSMS”/”Norstat” aptaujas dati, 2021. gada aprīlis

[7] https://www.delfi.lv/news/national/politics/vai-ar-tiktok-palidzibu-baltija-var-ieklut-politika-latvija-var.d?id=55250054, Avots: Kantar Latvia Digital 

[8] https://www.delfi.lv/news/national/politics/vai-ar-tiktok-palidzibu-baltija-var-ieklut-politika-latvija-var.d?id=55250054, , Avots: Kantar Latvia Digital

[9] https://www.delfi.lv/news/national/politics/vai-ar-tiktok-palidzibu-baltija-var-ieklut-politika-latvija-var.d?id=55250054, , Avots: Kantar Latvia Digital

[10] https://www.delfi.lv/bizness/pasaule/eiropas-komisija-aizliedz-tiktok-darbinieku-oficialajas-ierices.d?id=55275524

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.