6.5 C
Rīga
svētdien, 17 novembris, 2024

Kā kļūt neaizvietojamai

 

Tev ir jābūt modrai un jābruņojas ar visiem iespējamajiem ieročiem, lai saglabātu savu darba vietu. “Iniciatīva, sadarbība un savu tiešo pienākumu veiksmīga organizēšana ir svarīgākie faktori, kas padara tevi par vērtīgu darbinieku,” skaidro organizācijas attīstības centra Spring Valley krīzes situāciju vadības eksperte Aelita Švītiņa. Izvērtējot katra darbinieka devumu, vērā tiek ņemti visdažādākie faktori. Tāpēc ir sevišķi svarīgi paturēt prātā organizācijas lielo, kopīgo mērķi, nevis tikai katram savu šauro specializāciju. Seko šiem astoņiem padomiem, un tu vari kļūt neaizvietojama.

1. Piedāvā risinājumus

Lai cik spēcīga būtu tava darba devēja intuīcija un uzņēmēja ķēriens, viņš vienmēr priecāsies par idejām, kā organizācijas darbību vēl vairāk uzlabot. Turi acis vaļā un pievērs uzmanību jomām, kurās noderētu pozitīvas pārmaiņas. Tas nozīmē attīstīt sevī spēju ieraudzīt risinājumus, kas ne vienmēr tiešā veidā ietekmē tavus pienākumus, bet, iespējams, var atvieglot tavu kolēģu, priekšnieka un visa uzņēmuma darbu kopumā. Piemēram, tu vari ieteikt paņēmienus kaut vai, kā ietaupīt papīru, ja redzi, ka bezjēdzīgi daudz resursu tiek tērēts printerim. Tikai nekad nedodies pie priekšnieka ar sūdzību, ja nevari piedāvāt kaut vienu iespēju šo problēmu atrisināt. Čīkstētājus un skeptiķus necieš neviens boss.

 

2. Esi gatava palīdzēt

Parādi, ka tev nav problēmu uzņemies arī rutinētus vai sarežģītus uzdevumus, un jau drīz vien tu iemantosi atsaucīgas un izpalīdzīgas kolēģes reputāciju. Piedāvājies apkalpot kādu īpaši prasīgu klientu vai apmāci un atbalsti jaunāku darbinieku. Ja redzi, ka kāds no darba biedriem ir iejūdzies papīru kaudzē un netiek galā ar steidzamiem pienākumiem, nevilcinies pieteikties palīgā. Tavu entuziasmu nevar nepamanīt arī lielais priekšnieks, jo citi darbinieki to noteikti pieminēs. “Komandas darbs ir kā laulība – tev ir jāprot dot, ja vēlies saņemt kaut ko pretī,” saka Aelita Švītiņa.

 

3. Pazīsti savu priekšnieku

Vadītāji mēdz būt ļoti dažādi, tāpēc noskaidro, kādas ir tava priekšnieka vēlmes. Nepaļaujies uz saviem subjektīvajiem vai vispārējiem pieņēmumiem, kāds viņš ir, bet vislabāk skaidri pajautā, ko viņš no tevis sagaida. Aprunājoties ar kolēģiem, vari mēģināt noskaidrot, kas priekšniekam nepatīk. Ja tu, piemēram, zini, ka viņš nevar ciest kavētājus, nerausti lauvu aiz ūsām un nekavē sapulci, lai kāds būtu tavs attaisnojums. Mācies ne tikai no savām, bet arī no kolēģu kļūdām – ja kādam tiek izteikts aizrādījums, izanalizē to un izdari secinājumus. Ar savu uzvedību tu vari palīdzēt pārvarēt arī priekšnieka “vājības”. Ja viņam ir grūti organizēt laiku, palīdzi viņam ar atgādinājumiem, tikai dari to profesionāli, korekti un ar cieņu, neaizmirstot savu vietu un lomu sadalījumu uzņēmumā.

 

4. Nebaidies riskēt

Neizvairies no uzdevumiem, kas ir uz riska robežas. “Mums visiem ir kārdinājums palikt savā ierastajā komforta zonā, tomēr uzdrošinies kaut ar purngalu izkāp no tās. Tev nav uzreiz jāsper lieli soļi nezināmajā, bet vismaz paošņā gaisu,” iesaka Aelita Švītiņa. Ja stratēģiskajā plānošanā tiek meklēti cilvēki, kas varētu strādāt inovatīvām metodēm, neaizbildinies, ka tev nav tādas pieredzes. Piedalies sarežģītos procesos, kas šobrīd tiek risināti uzņēmumā. Parādi, ka tev nav vienalga, ka tev ir interese, savs redzējums un idejas. Pat ja pieticīgi domā, ka esi tikai viena maza skrūvīte, atceries, ka nav nenozīmīgu amatu. Jebkurš amats ir mijiedarbībā ar citiem un nodrošina organizācijas funkcionēšanu.

 

5. Esi “caurspīdīga”

Nevienam nepatīk melīgi cilvēki. Ja izliksies par to, kas patiesībā neesi, galu galā piemuļķosi vien pati sevi, tāpēc allaž paturi prātā tik šķietami pašsaprotamas vērtības kā lojalitāte uzņēmumam, godīgums un atbildība. Lojalitāte parāda, ka tu jūties piederīga un ka tev nav vienalga, kas notiek uzņēmumā. Nekad nerunā sliktu par savu darba vietu – šāda mutvārdu folklora izplatās ļoti ātri. Arī intrigu vērpšana neattaisnojas – ja liksi lietā tik negodīgus ieročus, tu būsi pirmā, kuru atlaidīs. Vērtējot tavu darba ētiku, vadība arī skatās, vai tev uzticētos darbus paveic laikā un līdz galam, nenogrūžot tos citiem.

 

6. Mācies un attīsties

Vērtīgas iemaņas pat bez īpašiem kursiem tu vari apgūt arī savā ikdienas darbā. Tev tikai jāizvēlas, kas ir tavi pozitīvie paraugi darba vietā. Vēro viņus un pārņem labo, ko no tiem vari mācīties. “Attīstība ir vēlme kaut ko mainīt un mainīties pašai. Ja esi nobriedusi, pieņem lēmumu un rīkojies, nepaliec sapņu un fantāziju fāzē!” mudina Aelita Švītiņa. Diemžēl vai par laimi izglītība nebeidzas pēc četriem universitātē pavadītiem gadiem – lai neierūsētu, tev savas zināšanas un prasmes jāpapildina regulāri. Taču ir svarīgi arī paplašināt redzes loku, uzzinot un apgūstot lietas, kas var būt pat pilnīgi nesaistītas ar taviem tiešajiem pienākumiem. Jebkura mācīšanās un attīstība padara tevi vērtīgāku kā darbinieku, jo tu pilnveidojies, realizē sevi un kļūsti pašpietiekamāka. Tā tu vari sniegt savam uzņēmumam pievienoto vērtību

 

7. Ģērbies profesionāli

Lai arī kā mēs censtos to noliegt, ārienei ir nozīme. Ģērbies kā profesionāle, un pret tevi izturēsies kā pret profesionāli. Atkarībā no svārku garuma tu vari saņemt vai nu profesionālu atzinību vai arī nosodošus mājienus un greizus skatienus. Pievērs uzmanību arī tam, vai tavs izskats atbilst jomai, kurā tu strādā. Piemēram, ja esi nodarbināta veselības sektorā, tev, protams, vēlams būt labā fiziskā formā un ar veselīgu sejas ādu.

 

8. Pozicionē sevi

Pārdomā, kas ir tavas stiprās puses un īpašības, ar kurām tu lepojies un vari izcelties citu kolēģu vidū. Spodrini savu vērtību un parūpējies, lai tev būtu uzticama darbinieka reputācija. Šai nolūkā vienmēr esi konsekventa un attaisno uz sevi liktās cerības, jo atceries, ka vadība tevi vērtē. Krīzes laikos cilvēki cenšas turēties pie zināmām vērtībām un grib uz tām paļauties. Ja vien tev ir pieklājīga panākumu pieredze, tev ir visas izredzes kļūt par šādu stabilu vērtību.

 

Teksts: Baiba Gabranova.

 

TAVS KOMENTĀRS

Please enter your comment!
Please enter your name here

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.